Na konci minulého roku zavolal do kanceláře Otomara Slámy, který na Univerzitě Karlově hledá know-how s byznysovým potenciálem, jeden ze zdejších pracovníků s tím, že objevil způsob, jak lidi testovat na covid-19 bez nepříjemného šťourání tyčinkou v nose. Ještě ten den začal Sláma jednat s investory a výrobcem a 44 dní od telefonátu novinku společně uvedli na trh pod hlavičkou firmy GeneSpector, která funguje při Univerzitě Karlově jako jeden z jejích prvních spin-offů, tedy firem navázaných na univerzitu.

Byznysových příběhů, v nichž jsou zaangažované české vysoké školy, je přitom mnoho. Z univerzitní půdy − Českého vysokého učení technického (ČVUT) − vzešel i mediálně známý plicní ventilátor Corovent a také polomaska Trix, chránící před nákazou virem covid-19. Na její vývoj stačil tamním vědcům týden a pak novými maskami, které tisknou na 3D tiskárnách, začali zásobovat lidi v první linii. Hned pak založili start-up Trix Connections a o rok později měli v portfoliu další tři produkty spojené s ochranou proti coronaviru.

Česká akademická půda může komerční sféře nabídnout obrovský rozvojový potenciál. A jak ukazují případy v úvodu, není jen plná vědců-teoretiků, ale i podnikatelského ducha a touhy a schopnosti přenášet svoje poznatky do praxe. Vzhledem k tomu, že je v Česku jen velmi málo firem, které si mohou dovolit zaměstnávat lidi s vysokou mírou znalostí oboru, napojených na nejnovější poznatky, je ideální se na know-how univerzit napojit. Pro firmy jsou akademici zdrojem inovací, inspirace pro rozvoj podnikání i svých lidí. Akademikům zase byznysová sféra může poskytnout finance, reálná data z trhu a zakázky, na kterých si mohou zkoušet nové postupy a technologie. Spolupráce univerzit a byznysu může, pokud se dobře nastaví, směřovat vývoj trhu a kultivovat tržní prostředí.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66923960-univerzity-chteji-do-praxe-firmy-ale-skrtaji-rozpocty