Jen vzácně se stane, že si tuzemská firma pořídí značku s globálním dosahem. Česká zbrojovka Group vstupuje do amerického Coltu. Legendární producent koltů z dob dobývání Divokého západu či útočné pušky M16 masově nasazené ve vietnamské válce má české společnosti pomoci jak s posílením pozic v Americe, tak s expanzí na světové trhy.
"Portfolia zbraní, které vyrábí Colt a naše zbrojovka, se krásně doplňují. Máme to, co oni ne, a naopak. My třeba nevyrábíme kulomety nebo revolvery," říká v rozhovoru pro Ekonom předseda představenstva společnosti Česká zbrojovka Group Lubomír Kovařík.
Za společnost Colt, jejíž historie sahá do první poloviny 19. století, zaplatí uherskobrodská společnost 220 milionů dolarů a 3,4procentním podílem ve své firmě. Ve Spojených státech zbrojovka zastavila projekt plánované stavby výrobního závodu v Arkansasu, který měl zaměstnat šest set lidí.
Proč kupujete společnost Colt?
Je to jeden ze strategických kroků, jak se stát světovou jedničkou ve výrobě ručních palných zbraní. Již zhruba před patnácti lety se podařilo přesvědčit akcionáře zbrojovky, že by se firma měla vrátit na trh dodávek pro ozbrojené složky. Změnili jsme výrobkové portfolio, kompletně jsme překopali všechny produktové řady a vyvinuli jsme nové zbraně. Následně se nám v roce 2009 podařilo vyhrát výběrové řízení na dodávku zbraní pro českou armádu. Koupí Coltu jdeme dál, chceme být dominantním dodavatelem pro všechny uniformy, které si dokážeme představit. Transakce nicméně ještě není uzavřena. Koupě nyní prochází procesem regulatorního schválení, který by měl skončit do poloviny letošního roku.
Chceme být světovou jedničkou v ručních palných zbraních. To je jednoznačně spojeno s dodávkami pro ozbrojené složky.
Nejvíce zbraní na světě nakupuje americká armáda, s Coltem získáte i tohoto zákazníka?
Ano, pokud se podíváme na segmentaci tržeb Coltu, tak více než polovinu tvořily dodávky do ozbrojených složek USA. Americké armádě dodává značka již 175 let. Zhruba třetinu pak tvoří zakázky pro ozbrojené složky Kanady. Zbytek je prodej zbraní civilistům, zejména v Severní Americe. Naopak drtivá většina dodávek naší zbrojovky do USA směřuje na civilní trh, takže se dobře doplňujeme. Colt je pro nás vstupenkou na trh ozbrojených složek nejen USA a Kanady, ale i ostatních zemí.
Colt tedy nabízí něco, co Česká zbrojovka nemá?
Ano, naše portfolio se krásně doplňuje. Colt má kulomety a platformu útočných pušek na bázi M4 a AR 15, to my nemáme. Pušky typu Bren v ráži 5,56 a 7,62 milimetru jsou zase něco, co doplňuje portfolio Coltu. Colt vyrábí revolvery, my je nevyrábíme. Oni vyrábí typickou kovovou pistoli Colt 1911, my máme velkou produktovou řadu pistolí s polymerovým rámem. Navzájem máme hodně dalších synergických efektů i v dalších oblastech, v obchodu nebo výzkumu a vývoji.
Jakých třeba?
Máme zástupce firmy zhruba ve sto zemích, ty bychom rádi využili i pro produkty ze strany Coltu. Další synergie je ve vývoji a výzkumu zbraní. Máme velmi sofistikované metody výpočtu konstrukce, matematického modelování, spolupracujeme s vysokými školami. Je to oblast, kde můžeme postavení Coltu výrazně posílit.
Loni jste utržili 6,8 miliardy korun, jaký je letošní plán?
V roce 2021 chceme dosáhnout tržeb někde v rozmezí 7,1 až 7,4 miliardy korun za celou Českou zbrojovku Group. Nicméně společně s Coltem říkáme, že se budeme pohybovat kolem 12,5 až 12,8 miliardy korun. V roce 2025 plánujeme v tržbách prolomit hranici jedné miliardy eur. Myslíme si, že naše výrobkové portfolio je dostatečně široké k tomu, abychom oslovili takový počet zákazníků.
Kdo jsou vaši největší konkurenti?
Silnými hráči jsou rakouský Glock, německá společnost Heckler & Koch, italská Beretta, belgická FN Herstal nebo belgicko-americká Sig Sauer. Posledně jmenovaná ale už ukončila výrobu v Evropě a přesunula se do USA. Na americkém trhu jsou pak největšími konkurenty Ruger, Smith & Wesson či Savage.
Česká zbrojovka Group letos utrží přes sedm miliard korun. Dohromady se společností Colt to může být až 13 miliard korun.
Vyjmenoval jste konkurenty ze Západu. A co Východ? Třeba čínští nebo ruští výrobci?
Nechceme se porovnávat s konkurencí ruské nebo čínské provenience. Tam totiž v zásadě ani neumíme dohlédnout, co všechno se vyrábí a kam se to vyváží. Co se týče kvality, tak v porovnání s výrobci z Východu jsou obecně ti západní včetně naší firmy stále napřed, jak kvalitou, tak úrovní zpracování.
Spojené státy jsou váš jednoznačně nejdůležitější trh.
Ano, vloni tvořily tržby v USA 66 procent obratu, dlouhodobě tam dosahujeme více než poloviny tržeb. Ve Spojených státech jsme napřímo od roku 1997, kdy jsme založili firmu CZ-USA. Ta je určena pro distribuci a servis všech našich produktů. V roce 2005 jsme koupili firmu Dan Wesson, což je menší výrobce tradičních pistolí a revolverů s vyměnitelnými hlavněmi. Dan Wesson je vnuk spoluzakladatele slavné Smith & Wesson.
Nedávno jste se v médiích zmínil, že nestačíte vyrábět pro americký trh. Platí to i v současnosti?
Ano, ve Spojených státech máme trvale přetlak poptávky po našich zbraních, platí to ale i celosvětově. V Americe proto potřebujeme silnější výrobní kapacity. Produkce zbraní v Česku nestačí a rozšířit ji v Uherském Brodu už moc nejde.
Důvodem je i to, že chceme být dodavatelem federálních ozbrojených složek Spojených států, což nejde, aniž byste naplňovali jejich zákon Buy American Act. Ten říká, kolik procent z daného produktu musí být vyrobeno ve Spojených státech. Tento zákon se v roce 2019 změnil. Prezident Donald Trump navýšil tento poměr z 50 na 75 procent, což určuje, že tam musíte mít výrobu.
Předseda představenstva České zbrojovky Group vystudoval Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích a program MBA na Sheffield University. Z armády odešel jako pilot na manažerskou pozici do firmy Aulis. Pracoval i jako výrobní ředitel Škody Praha, od roku 2006 do 2017 byl generálním ředitelem České zbrojovky.
Vaše firma roste spolu se zvyšující se poptávkou, nebo díky tomu, že vytlačujete konkurenty?
Celosvětově poptávka po ručních palných zbraních roste, naše zbraně jsou známy jako kvalitní. Naše pozice je ještě zvýrazněna tím, že máme široké produktové portfolio, takže se nám daří růst trvale po řadu let. Díky našim lidem jsme schopni neustále, i v době pandemie, přicházet na trh s novými produkty. Samozřejmě třeba americký zákazník je zvyklý dostávat novinky, i proto poptávka převyšuje naše výrobní možnosti.
Jaké zbraně jsou poptávány nejvíce?
Obecně je velká poptávka po plastových pistolích, tedy těch s rámem z polymerů. Ty jsou pro nošení a osobní ochranu. To je velký hit. V Americe teď letí nejen tento typ pro osobní ochranu, ale např. i těžší kovové pistole pro sportovní střelbu.
Jak ovlivnila chod firmy covidová pandemie?
Dotkla se nás, ale díky obrovskému úsilí zaměstnanců jsme v naší továrně v Uherském Brodu zavřeli pouze na jediný den, z důvodu zavedení ochranných opatření, a nakonec tak dokonce překročili plán výroby. V rámci celého holdingu jsme prodali 467 tisíc kusů zbraní, což je nejvíce v historii. Z pohledu prodejních a distribučních sítí se špatně jezdilo k zákazníkům nebo se hůře distribuovaly naše výrobky. Několik týdnů jsme měli propad v expedici zboží, protože jsme nebyli schopni naplno zasílat naše produkty. To jsme také dohnali.
U zbraní asi nešlo nahradit zavřené obchody on-line prodeji?
Zavření obchodů nám prodeje našich produktů zkomplikovalo, on-line prostředí nám přesto pomohlo. Výhodou bylo, že používáme on-line konfigurátor zbraní. Ten zákazníkům umožňuje vybrat si produkt v určitém provedení a se zvolenými doplňky i na dálku. Zbraně se po objednávce sestavily přímo v naší zbrojovce a po otevření obchodů se pak zákazníkům předobjednané a již nakonfigurované zbraně prodaly. Zatím máme tyto on-line konfigurátory pro Česko, Polsko, Slovensko a Německo.
Jak do prodeje zbraní zasahují regulace?
Samozřejmě se jedná o velmi regulovaný trh. Třeba získání zbrojního průkazu je v Česku hodně komplikované. Musíte mít zdravotní vyšetření, že jste plně schopen ovládat zbraň, pak absolvujete kurz jak teoretické, tak praktické přípravy, který je zakončen zkouškou. Dostanete zbrojní průkaz podle toho, o jakou kategorii zbraně žádáte.
Před samotnou koupí zbraně ještě musíte žádat o nákupní povolení od policie. S nákupním povolením navštívíte specializovanou prodejnu, vyberete si konkrétní zbraň, s příslušnými doklady i zakoupenou zbraní vás čeká opětovná návštěva policie k registraci zbraně.
Obdobně náročné je získání licence na výrobu zbraní nebo obchodování s vojenským materiálem, což je nezbytný legislativní základ pro výrobu a dodávky pro ozbrojené složky.
Velká poptávka je po plastových pistolích. Ve Spojených státech teď hodně letí také kulovnice a malorážky.
O kolik jednodušší je to v USA?
V rovině získání zbraní pro osobní vlastnictví existuje ve Spojených státech druhý dodatek ústavy, který deklaruje jednoznačné právo na ochranu majetku a zdraví se zbraní v ruce. Proto je systém pořízení zbraní v USA oproti České republice, respektive celé Evropě mnohem liberálnější. V Americe si zbraň v zásadě může koupit každý, komu je 18 nebo 21 let − záleží na typu zbraně. Následně máte povinnost zakoupenou zbraň zaregistrovat. Rozdílný je přístup v případě nošení zbraní, tento přístup se stát od státu liší. Demokraticky orientované státy jako třeba Kalifornie jsou více konzervativní v nošení zbraní, republikánské regiony jsou v tomto více liberální.
Pohání poptávku po zbraních i určitá polarizace společnosti v USA, příliv uprchlíků na jejich jižní hranici nebo i otázka rasového napětí?
Bezesporu to mohou být důvody zvýšené poptávky, souhlasím.
Výrobce ručních palných zbraní, je vlastníkem firem Česká zbrojovka, CZ-USA, Dan Wesson či Brno Rifles.
V provozech v Česku, Německu a v USA zaměstnává zhruba 1700 lidí.
V současnosti dokončuje koupi amerického výrobce zbraní, firmy Colt.
Majoritní podíl CZG drží podnikatel René Holeček, minoritními spoluvlastníky jsou i předseda představenstva Lubomír Kovařík a místopředseda představenstva Jan Drahota.
Loni firma utržila 6,8 miliardy korun, zisk dle odhadů překročil miliardu.
Aktuální tržní kapitalizace České zbrojovky Group přesahuje 12 miliard korun.
Přál jste v loňských amerických prezidentských volbách vítězství republikánu Trumpovi, nebo demokratu Bidenovi?
V americkém pojetí prezidentských voleb jsem spíše republikán, ale to mluvím za sebe jako Luboš Kovařík. Naše firma je samozřejmě striktně apolitická.
Takže republikán jako prezident by byl pro váš byznys v USA lepší variantou?
Od roku 2006, kdy jsem naskočil do České zbrojovky, zaznamenávám několik vln spojených s očekáváním a následným reálným stavem výsledků amerických prezidentských voleb promítajícím se do prodeje zbraní. Z mého pohledu znamená kampaň i následná volba demokratického kandidáta zvýšenou poptávku po zbraních.
Proč tomu tak je?
Lidé prostě víc čekají změnu v regulaci prodeje. Příkladem může být Barack Obama, který svými prohlášeními vždy vyvolal velkou poptávku po všem možném, co se týče ručních palných zbraní, munice a podobně. Nicméně se nedomnívám, že by mělo dojít k dramatické změně z hlediska spotřebitelské poptávky ve Spojených státech. Může být více nebo méně přísnější legislativa, ale druhý dodatek americké ústavy hovoří jasně. A k jeho změně nedojde. Možnost chránit se zbraní v ruce život a majetek vždycky bude.
Při vstupu na burzu jsme měli interní hranici ceny naší společnosti. V okamžiku, kdy jsme viděli, že cena nesměřuje k našemu očekávání, rozhodli jsme se nabízený podíl snížit.
Jak důležitý je pro vás český trh? Na ročních tržbách se podílí méně než pěti procenty.
Hodně, hlavně ze dvou důvodů. Naši myslivci, lovci, sportovci jsou schopni nám dát okamžitou zpětnou vazbu u našich výrobků. Dokážou říct "toto je perfektní" nebo "ještě bychom rádi viděli jiné". V oblasti ozbrojených složek je to nejpodstatnější reference, kterou můžete mít, protože pokud chcete vyvážet − a to platí obecně v oblasti obranného průmyslu −, potřebujete referenci. Spolupráci s Armádou České republiky považujeme za strategickou.
V roce 2009 jste české armádě dodali útočné pušky Bren, které nahradily legendární model SA vzor 58. V loňském roce jste s tuzemskou armádou uzavřeli další kontrakt, a to v hodnotě 2,35 miliardy korun.
Ano, jde o dodávku asi 40 tisíc zbraní druhé generace útočné pušky Bren. Bez toho, aby vaše zbraně měla domácí armáda, má jakýkoli exportér na světě velmi limitovanou pozici. Potřebujete silnou referenci. Česko je proto velmi důležitý trh.
První generaci Brenu ale spousta expertů přijímala rozpačitě.
Problém ale rozhodně nebyl v kvalitě. Technické problémy u příležitosti zavedení do české armády byly způsobeny nedostatečným proškolením uživatelů, které zapříčinilo potíže při ovládání pušky. Tým České zbrojovky následně navštívil vojáky v Afghánistánu, aby je pro použití nové zbraně pečlivě vyškolil. Připomínky byly o uživatelském komfortu. Nyní máme Bren 2, který považuji za jednu z nejlepších útočných pušek na světě. Vyniká v ergonomii, přesnosti a spolehlivosti.
Kam se podařilo Breny druhé generace prodat?
Do Polska, Maďarska či na Slovensko. Skvělou referencí je elitní francouzská protiteroristická jednotka GIGN. Ta si udělala výběrové řízení na zbraně a náš Bren z toho vyšel vítězně, takže jsme ji přezbrojili. Porazili jsme německý Heckler & Koch, italskou Berettu, belgický FN Herstal i jednu z verzí pušky AR 15.
Při loňském vstupu České zbrojovky na burzu došlo oproti původnímu plánu k výraznému snížení počtu upisovaných akcií − o tři čtvrtiny. Proč?
Měli jsme stanovenou interní hranici ceny naší společnosti. V okamžiku, kdy jsme viděli, že cena nesměřuje k našemu očekávání, rozhodli jsme se, že nebudeme vydávat tak velký podíl akcií. Jsme totiž přesvědčeni, že hodnota firmy je větší.
Od ledna ostatně hodnota akcií zbrojovky narostla o čtvrtinu.
Ano, vývoj potvrzuje, že nevydat nakonec tolik akcií bylo dobré rozhodnutí. Potěšilo mě, že zhruba deset procent zaměstnanců zbrojovky si tyto akcie koupilo. Je to známka, že naši lidé věří v budoucnost firmy a mají k firmě silný vztah.
Odlišujeme se od montoven či poboček zahraničních firem v Česku. Řídíme si celý životní cyklus našich zbraní. Od návrhu po servis.
Čím si myslíte, že to je?
Ve zbrojovce jsme kompletně zodpovědní za celkové řízení životního cyklu našich výrobků. Prostě za vše. To, co si vymyslíme, vyvineme, zkonstruujeme a vyrobíme, to také prodáme a servisujeme. Čili je to plně na nás, se všemi dopady, úspěchy a neúspěchy. To nás odlišuje od celé řady českých firem, které více slouží jako montovny nebo jako prodloužené závody jiných nadnárodních uskupení nebo společností.
Co byly hlavní důvody úpisu akcií České zbrojovky na burze?
Vstup na burzu cenných papírů byl pro nás strategický ze dvou důvodů. Jak jsem již předeslal, naší ambicí je být světovou jedničkou a chceme být pro naše zákazníky maximálně transparentní − vstupem na burzu maximálně transparentní jsme. Druhým důvodem je získání potřebného kapitálu pro náš další rozvoj. Oba dva cíle jsme vstupem na burzu, v době celkové nejistoty kapitálových trhů, naplnili.
Jaké trendy se budou prosazovat v oblasti ručních palných zbraní?
Segment bude o využívání nových progresivních materiálů, nových kovových slitin i polymerů. Budou se mnohem více používat optická a optoelektronická digitální zařízení. Ta, ať již jsou přímo integrována ve zbrani nebo nasaditelná, umožňují mnohem lepší parametry střelby i střelbu za horších povětrnostních podmínek. Už dnes je také trend mít ve zbrani čip, který zaznamenává, kdy a jak se se zbraní střílelo, jak se s ní zacházelo, kdy byla čištěna a podobně. Do budoucna budou podle mého názoru elektronické prvky posilovány.
Jakou zbraň máte rád?
Pistoli CZ Shadow 2 na sportovní střílení a pistoli P-10 Compact, protože mám menší ruku. Potom samopal Scorpion a pušku Bren 2 s krátkou hlavní. Naše zbraně jsou krásné strojírenské výrobky a mají obrovskou přidanou hodnotu. Často slouží i jako dary státních představitelů, prezident Trump obdržel naši výroční pistoli CZ 75 Republika od premiéra Andreje Babiše. Jordánský král Abdalláh II. je uživatel krásné ryté kulovnice. Jeho království navíc tyto kulovnice využívá jako státní dary, každý rok jich objedná desítky. Věřím, že přijde doba, kdy se naše zbraň objeví i ve filmu s Jamesem Bondem.