Jsou většinou mladí a vždycky plní energie a nápadů, kterými chtějí měnit byznys. Minimálně jeden z těch nápadů již dokázali přetavit ve fungující firmu. Seznamte se s velkými hvězdami českého startupového nebe. Až do léta vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku přinášet profily těch nejzajímavějších a nejúspěšnějších českých firem, které vznikly na zelené louce a od té doby rostou až do nebe.

V prvním díle si představíme firmu Skinners Michaely Matějkové a Petra Procházky. Jejich boty do kapsy, které svým uživatelům dodávají pocit bosé chůze, loni na americkém crowdfundingovém portálu Kickstarter vybraly 23 milionů korun během 45 dní.

Firma navzdory krizi loni znásobila svůj obrat a navýšila výrobu o 154 procent. V letošním roce chce poslat do světa 200 tisíc párů hybridní obuvi.

Byznysový příběh brněnské firmy Skinners se začal rozvíjet před šesti lety, kdy projekt ještě jako start-up obsadil třetí příčku v soutěži Nápad roku. "Účast v akcelerátoru pro nás byla odrazovým můstkem. Poprvé jsme sestavili byznysplán, naučili se náš produkt prezentovat a zároveň získali zpětnou vazbu od potenciálních investorů," vzpomíná Michaela Matějková na dobu, kdy byla obuv z odolných funkčních vláken a dvouvrstvou polymerovou podrážkou ještě ve stadiu prototypu.

Cesta bez banky a investorů

Výroba pilotní kolekce se rozběhla současně s první crowdfundingovou kampaní na českém portálu HitHit, ve které se původně zamýšlenou částku 90 tisíc korun povedlo šestinásobně přesáhnout.

Crowdfundingové financování umožňuje vyrobit produkt pro konkrétní lidi bez účasti investora.

"Crowdfundingové financování nám připadalo jako zajímavý způsob, jak uvést produkt na trh," pokračuje Matějková s tím, že spatřuje výhodu ve výrobě zboží na základě předobjednávek pro konkrétní koncové zákazníky, bez nutnosti vkládat vlastní kapitál, shánět peníze od bank či investorů a spoléhat na to, že produkt někdo posléze koupí.

"Je pravda, že investor často může pomoci právě s feedbackem nebo byznysovým rozhodováním díky svému zaměření a zkušenostem. Na druhou stranu má podíl ve firmě, a tím pádem zásadní slovo." Vždy existuje určité riziko, že se názory ohledně byznysu rozejdou. Tomu se firma Skinners dosud vyhýbá a investory aktivně nehledá. "Díky HitHitu jsme mohli nakoupit materiál a techniku a pustili se tehdy ještě ve dvou do výroby prvních 700 párů ponožkobot. V tu chvíli nám to připadalo hodně, zažili jsme zatím asi nejkrušnější Vánoce v životě. Dnes tým Skinners tvoří 22 lidí," směje se Michaela Matějková, která původně vystudovala speciální pedagogiku se zaměřením na psychopatologii, ve Skinners působí jako provozní ředitelka.

Produkt, příběh a emoce

Uspořádat sbírku na americkém Kickstarteru bylo vždy cílem firmy, potenciál Skinners alias "bot do kapsy" se však zakladatelé projektu nejprve rozhodli otestovat v českém prostředí, kde byl tou dobou crowdfunding ještě v začátcích.

Na českém trhu víc funguje příběh a emoce, v Americe je v popředí produkt jako takový. Tomu je potřeba kampaň přizpůsobit.

"Kampaň na americkém portálu vyžaduje úplně jinou úroveň přípravy a funguje na trochu jiných principech. Zatímco v Česku mají sbírky hodně sociální podtext zahrnující podporu lidí a pocit jisté spoluúčasti na úspěchu nápadu, americké publikum přispěvatelů je víc zaměřené na produkt jako takový," vysvětluje Michaela Matějková, proč nejdřív zkusili "prorazit" na tuzemském trhu. České zákazníky zkrátka víc přesvědčí osobní příběh, zahraniční trhy jsou podle ní pragmatičtější − s tím je třeba pracovat a kampaň tomu přizpůsobit.

To se projektu povedlo a v prvním zahraničním crowdfundingu vybral na výrobu kolekce Skinners 1.0 16 milionů korun. Kvůli vývoji nejnovější kolekce s označením 2.0 vstoupila společnost na Kickstarter na podzim loňského roku znovu. Hybrid mezi ponožkou a botou oproti předchozím verzím trochu pozměnil nejen tvar a design, ale také technologii výroby. "Pracujeme s odolnějšími materiály, které jsou méně náchylné na extrémní vnější vlivy. Zásadní změnou je však přidání vyjímatelné stélky ve výšce dvou milimetrů, která nesníží pocit z chůze naboso a zároveň dodává vyšší komfort," vysvětluje spolumajitel firmy Petr Procházka. Byla nutná také investice do výroby nových modelů kopyt ze speciálního sušeného dřeva a změna nastavení pletacích strojů. Nová kolekce na Kickstarteru získala přes 23 mi­lionů korun a projekt Skinners se tak stal druhým nejúspěšnějším českým projektem v historii amerického crowdfundingu. Dnes působí ve více než 100 zemích světa − nosí je například členové fotbalové reprezentace v Kuvajtu či baseballový tým Boston Red Sox.

Startupy v Česku

Startuje seriál týdeníku Ekonom, ve kterém vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku přinášet až do léta profily nejzajímavějších českých startupů posledních let.

Soustředit se na on-line trh

Ačkoliv nyní je v plánu vyrobit 200 tisíc párů ponožkobot v roce, Michaela Matějková přiznává, že ještě na začátku loňského roku situace po příchodu pandemie příliš pozitivně nevypadala.

"Některé trhy jako USA, Itálie či Francie se úplně uzavřely, museli jsme snížit úvazky nebo se s některými spolupracovníky úplně rozloučit." Dohnat ztrátu pomohlo jaro a chuť lidí pohybovat se a sportovat − ať už v přírodě, nebo doma.

Velkou výhodou podle Matějkové byla také všudypřítomná orientace na on-line retail, kterému koronakrize neuškodila − právě naopak. "Hybridní obuv prodáváme i v kamenných prodejnách, zároveň jsme se však od začátku soustředili na on-line trh, budovali komunikační kanály se zákazníky, pracovali na kampaních," říká spoluzakladatelka značky s tím, že spoustě firem zasažených koronakrizí moderní způsob retailu zachránil život.

Udržitelnost lidského zdraví

Přestože by se Skinners mohly zdát jako jeden z druhů barefootové obuvi, která simuluje chůzi naboso, zakladatelé značky se tomu označení vyhýbají. "Ponožkoboty nejsou plnohodnotnou obuví a člověk by měl zvážit, kdy a za jakým účelem je oblékne," vysvětluje podnikatelka s tím, že hybridní obuv nelze nosit kdykoliv a kdekoliv, ale spíš jako zpestření a doplněk klasického botníku běžného člověka. "Bohužel člověk je od přírody líný a nejraději by nosil jedny boty do roztrhání," říká s nadsázkou.

Skinners jsou vhodné například na cvičení, protože díky tenké podrážce má člověk větší oporu o chodidlo, cit v noze a posiluje svaly, které běžná obuv s tvrdou vysokou podrážkou šetří. "Určitě vnímám vyšší stabilitu na špičkách, flexibilitu při běhu," popisuje Matějková pozitivní vliv hybridní obuvi na lidské tělo. Ostatně právě tento faktor je jednou z největších motivací pro koupi jejího produktu.

"Péče člověka o své zdraví, kondici se stává jedním z hlavních témat současnosti a trochu střídá téma udržitelnosti v klasicky ekologickém slova smyslu," poukazuje na to, že trendy se i díky pandemii mění a lidé se budou stále více zaměřovat na zdraví, na to, co jedí a co si oblékají − nikoliv v kontextu záchrany planety, ale záchrany sebe samých.

Související