Středoškolačka Amálie během přestávky mezi vyučovacími hodinami, které probíhají už několik měsíců v distančním režimu, počítač nevypíná. Najde si video na internetu, na podlahu ve svém pokoji položí cvičební matraci a začne se hýbat ve stejném rytmu jako fitness trenérka na obrazovce. Podobně jako Amálie začaly i miliony dalších lidí po celém světě s pomocí on-line videí kvůli zavřeným hřištím a tělocvičnám sportovat doma. Podle průzkumu společnosti Seznam.cz v současnosti cvičí v Česku ve svém domově téměř polovina lidí a asi 40 procent z nich k tomu využívá internet (viz grafy). Z mnohých on-line cvičitelek a cvičitelů se díky tomu stávají globální hvězdy sociálních sítí. Omezení pohybu venku tak těmto on-line trenérům zajišťuje slušné příjmy.

Fitness guru Pamela a miliardová Chloe

Dnes čtyřiadvacetiletá německá cvičitelka Pamela Reifová vstoupila na sociální síť Instagram v 16 letech. Nejdřív publikovala hlavně obrázky jídla a přírody. Na YouTube se registrovala o rok později a začala na sociální sítě přidávat i fotky a videa z fitness cvičení. To jí přineslo popularitu a z koníčku se stalo podnikání, kvůli kterému nešla na vysokou školu. V současnosti má na Instagramu 7,4 milionu sledujících a na YouTube 6,2 milionu sledujících. Tato čísla přitom začala rychle růst především v posledním půl roce, kdy počet zhlédnutí jejích několikaminutových fitness videí vyletěl z 300 milionů na více než tři čtvrtě miliardy a jen za uplynulý měsíc přibylo na jejím YouTube kanálu přes půl milionu odběratelů.

Z dalšího obsahu čísla

Názory

Téma čísla

Rozhovor

Příloha

Další témata

Investice

Právo

Moderní řízení

Lifestyle

Auto

Kalendář

Vyšší sledovanost Pamele Reifové přináší i vyšší výnosy z vložených reklamních spotů. Cvičitelka také spolupracuje s řadou značek jako Puma, Calzedonia, Warner Music, vlasová kosmetika GHD nebo oděvní e-shop NA-KD, kde má i vlastní kolekce. Jejich zboží pak propaguje v reklamách i na svých sociálních sítích. Podle odhadu serveru Noxinfluencer.com tak celkově YouTube kanál Pamely Reifové vynáší až 338 tisíc dolarů měsíčně.

To není ale jediný zdroj příjmů této německé youtuberky. Vedle toho vydala několik knih o zdravém životním stylu a vaření, kterých už se prodalo několik desítek tisíc kusů. Rovněž založila značku, pod kterou nabízí proteinové tyčinky a oříškové pamlsky. A prostřednictvím své ­aplikace, která se stala třetí nejvýdělečnější v kategorii "jídlo a pití" na obchodu Google Play, nabízí za 800 korun za rok všechno pohromadě včetně plánování a svých rad.

Ještě o kousek dál než Pamela Reifová se dostala dnes pětatřicetiletá cvičitelka Chloe Tingová. Narodila se v Bruneji, ale v sedmnácti se přestěhovala do Austrálie. Tam po škole pracovala v pojišťovnictví se statistikami jako analytička. Více ji však bavilo cestování a móda. V 25 letech si proto založila vlastní kanál na YouTube a začala na něm zveřejňovat příspěvky. Před čtyřmi lety se ale přeorientovala na fitness a počet fanoušků, kteří cvičí podle zhruba čtvrthodinových videí trenérky Chloe Tingové, začal pomalu růst. Zlomový pro ni byl minulý rok.

Počet odběratelů na jejím YouTube kanálu se od července minulého roku zvýšil z 10 na 18 milionů a celkový počet zhlédnutí vyskočil na 1,7 miliardy. Díky tomu Chloe Tingová zazářila i v oficiálních žebříčcích YouTube. V USA, ve Velké Británii, v Německu nebo Singapuru se v nich dostala mezi desítku nejoblíbenějších tvůrců, nebo alespoň "skokanů" roku.

Také Chloe Tingová vydělává nejen na zobrazování reklamních spotů, ale především na spolupráci se značkami, jako je výrobce elektroniky Panasonic nebo oděvní firmy Zara, Under Armour či Asos. Jejich zboží ukazuje i na sociálních sítích. Server Noxinfluencer.com odhaduje, že celkově její kanál na YouTube vynáší až 424 tisíc dolarů měsíčně.

Nenápadné umístění

Takzvaný product placement, tedy více či méně skrytá reklama na určité zboží, které umělec používá ve svém díle, se podle mediálního analytika Filipa Rožánka stal hlavním příjmem populárních osobností na sociálních sítích. Důvodem je hlavně to, že výnosy z klasických reklamních spotů na YouTube klesají. "Trend zařazovat produkty přímo do obsahu na jednotlivých kanálech tu ale byl už před koronakrizí," upozorňuje Rožánek.

Hon na počet fanoušků tím však zdaleka neskončil, protože firmy mají zájem vkládat své zboží ve formě product placementu především do videí, která cílí na jejich potenciální zákazníky a současně mají velký dosah.

Zároveň internetoví trenéři fitness využívají sociální sítě stále častěji k tomu, aby na nich nalákali fanoušky na své weby či aplikace, kde už je ale obsah placený. Na to sází například Zuzana Majorová, dnes známá jako Zuzka Light.

Ta prožila divoké mládí, kdy utíkala z domova, zkušenosti má i s erotickou produkcí. Nakonec se chytla právě fitness cvičení. Se svým dnes už bývalým kanadským manželem odcestovala do jeho vlasti, kde založili internetovou televizi BodyRock.TV. Posléze se přestěhovali do Los Angeles. Po rozvodu začínala opět téměř od začátku. Postupně ale rozjela na sociálních sítích vlastní kanály a na Instagramu měla čtvrtý nejsledovanější profil ze všech Čechů. Díky zvýšené popularitě se jí podařilo rozjet i vlastní značku ZGym. Z té jí dnes plyne hlavní část tržeb.

V poslední době na sociálních sítích polevila. Na Instagramu je v současnosti mezi Čechy "až" dvanáctá a na YouTube vložila za poslední rok jen čtyři videa. Na YouTube má ale stále slušnou komunitu 800 tisíc odběratelů. Ty se snaží přilákat na svůj web, kde za předplatné 13 dolarů měsíčně nabízí cvičení a plány stravování. Přes e-shop pak prodává oblečení, doplňky stravy nebo čaje.

Počet odběratelů na YouTube kanálu Chloe Tingové se od července minulého roku zvýšil z 10 na 18 milionů.

Nové publikum

Strategie, kdy se internetoví fitness trenéři snaží využít sociálních sítí k nalákání na svůj placený web nebo aplikaci, je ještě výraznější na české platformě OnlineFitness.cz. Ta vkládá na Facebook, který sleduje 95 tisíc lidí, několikavteřinová videa s pár cviky a komentářem, jenž odkazuje na firemní web. Na něm pak mají předplatitelé za dva tisíce korun na rok přístup každý den k několika fitness lekcím na živo a podívat se na ně mohou i ze záznamu.

Šéf společnosti OnlineFitness Daniel Opačitý kdysi provozoval kamenná fitness centra, před sedmi lety je ale nahradil on-line přenosem cvičení. To se v té době stávalo trendem hlavně ve Spojených státech, ale jak říká Opačitý, mnoha Češkám a Slovenkám nevyhovovaly pokyny v cizím jazyce. OnlineFitness se proto zaměřilo na tuzemský trh. Prosazovalo se ale jen pozvolna. V roce 2019 mělo tržby kolem 3,5 milionu korun. Změna přišla loni s nástupem pandemie, kdy se tržby zhruba zpětinásobily. Fitness firma postavila nové studio, spustila aplikaci a připravila i cizojazyčné verze aplikace, s nimiž chce expandovat do zahraničí.

K růstu poptávky po on-line cvičení přispívá podle trenérů i to, že je zkoušejí úplně nové skupiny lidí. Šéf platformy Skype-trenér.cz Petr Sedláček dříve trénoval hlavně ženy, které byly na mateřské nebo se styděly chodit do posilovny, či manažery s nedostatkem volného času. Nyní mu platí i rodiče teenagerů, aby se jejich děti, které v čase covidu často nevylezou z pokoje, hýbaly alespoň doma.

Související