Některé nápady zkrátka předběhnou dobu. Když se Ondřej Synovec snažil zefektivnit uzavírání smluv ve své firmě, přišel s nápadem, na který bylo tehdy ještě brzy. Ovšem omezení osobních kontaktů v době karantény ukázalo, jak užitečné může být podepsat smlouvu na dálku, jen na pár kliků.
Myšlenka nějak urychlit a celkově zefektivnit proces podpisu smluv není úplně nová. Jak se zrodila myšlenka iSmlouvy?
Prvotní nápad vznikl asi před třemi lety, nezrodil se tedy v souvislosti s karanténou. Tehdy jsem pracoval v agentuře, která vyvíjela software. V té době jsme uzavírali mnoho smluv a dnes a denně jsme se potýkali s tím, že celý proces nebyl efektivní. Pokud spolupracujete s většími společnostmi, vlastně neustále čekáte na to, až smlouvu či jiný dokument podepíší všichni zainteresovaní. Může jít třeba o předávací protokol, dohodu o mlčenlivosti, bez které nemůžete začít pracovat, a tak podobně. Než ve větší firmě projde dokument tím, čemu se říká podpisové kolečko, zabere to dost času a v řadě případů se celý proces někde zadrhne. To nám komplikovalo práci, a tak jsme se ten problém snažili vyřešit. Chtěli jsme celý proces výrazně zjednodušit a zrychlit.
Jak na to reagovali vaši partneři?
Asi jsme tehdy trochu předběhli domu. Vytvořili jsme jakýsi prototyp systému, který z našeho pohledu vypadal velmi dobře. Ale reakce trhu nebyla úplně pozitivní. Byla trochu podobná, jako když se začínal používat cloud. Firmy se bály, že by mohly informace z jejich smluv uniknout, že by se k nim mohla dostat třeba naše společnost. Podobně jako v případě cloudu panovaly obavy z jejich uložení někde v externím úložišti. Samozřejmě v tom hrála úlohu i jistá konzervativnost, přesvědčení, že dokument uložený v šanonu je bezpečnější. Nakonec jsme tedy produkt na nějakou dobu opustili a věnovali se jiným věcem. Ostatně v té době chyběla i jednotná úprava pro elektronické podepisování dokumentů, nebylo definováno, jaký způsob elektronického podpisování je uznatelný a jaký ne.
Často se setkáváme s požadavkem, abychom si nějaký dokument vytiskli, podepsali ho a naskenovaný poslali zpět. Co s tím?
To je otázka postupné změny mentality a přesvědčování lidí. Nic nejde hned. Na celou věc se musíme dívat ze dvou úhlů pohledu. Na jedné straně stojí náš zákazník, tedy firma, která využívá naši službu a které vystavujeme smlouvy elektronicky. Na druhé jsou pak jeho partneři, tedy firmy, se kterými on smlouvy uzavírá. Naše zákazníky jsme schopni přesvědčit vlastně jednoduše − dá se poměrně přesně vyčíslit, kolik času a nákladů jim přechod na elektronické uzavírání smluv ušetří. V dnešní době k tomu přibývá argument dostupnosti i bez fyzického kontaktu a nakonec i rychlejší cesta k tržbám. Když uzavřete smlouvu rychleji, můžete začít rychleji vydělávat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Lodl
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



