Příkladem ideálního vývozního artiklu jsou Wichterleho kontaktní čočky. Nemusíte nic vyrábět, převážet, neznečišťujete si životní prostředí, prostě na svůj unikátní nápad poskytnete licenci a příjmy vám plynou z výroby a prodeje jinde ve světě, říkal mi letitý praktik českého zahraničního obchodu.
Pravdu měl jen do určité míry. Zkušenosti ukazují, že vývoj nelze od výroby oddělit. Představa, že tady budeme v bílých pláštích u kreslících prken vymýšlet, co pro nás budou Číňané v montérkách u soustruhů dělat, není dlouhodobě udržitelná. Mimo jiné proto, že know-how, jak pravil jeden český průmyslník, není jen v hlavách lidí z konstrukce, ale i v rukách lidí z produkce.
Pokud ale Česko řeší, jak nezůstat montovnou, jsou právě nápady nejlepší cestou k ekonomice s vyšší přidanou hodnotou. Německé renomé, kdy stačí téměř na cokoli napsat "Made in Germany" a můžete to prodávat o 30 procent dráž než zbytek světa, asi hned tak nenabudeme.
Naštěstí se v českých hlavách pořád něco líhne. Martin Hodan při svém podnikání narazil na přístroj, na němž studentům na univerzitě ukazovali, jak jde obráceným postupem výroby udělat z plastů olej. Nezalekl se zrazování, že ve velkém to nepůjde. Jeho firma vyvinula průmyslovou linku, do níž padá plastový odpad a vytéká z ní hodnotný olej. (Čtěte ZDE)
Ve firmě Miomove zase vědí, že spousta lidí chodí běhat, ale často to nedělají dobře. Hodil by se jim osobní trenér, kterého budou mít neustále při sobě. Miomove ho ukryla do bot, běžce koučuje přes mobilní aplikaci. O těchto a dalších inovacích, které mohou svým dílem měnit svět, píšeme v hlavním tématu čísla.
Originální myšlence se věnujeme i v rozhovoru. Biochemik Vladimír Velebný už před 40 lety pochopil, co je materiál budoucnosti v kosmetice či lékařství, a ve vesnici na Podorlicku vybudoval jeho předního světového výrobce.
Zkrátka nápady Čechům nechybí, jen je dobře prodat.
Inspirativní čtení!