Cesta k úspěchu bývá často trnitá a psychicky náročná. Jak vytrvat? Věřte si a nebojte se riskovat. Já kvůli rozjezdu podnikání musel prodat svůj byt a za utržené peníze jsem si koupil reklamu ve Zlatých stránkách. Prakticky přes noc se ze mě stal bezdomovec, byznys jsem rozjížděl z kamarádova bytu. Ve výsledku se ale všechen tenhle risk vyplatil a začali se objevovat první zákazníci. Peníze a propagace jsou však jen špička ledovce, obětovat je též třeba spoustu času a dřiny. V začátcích jsem pracoval od pěti ráno do pozdních večerních hodin a bral jsem i ty nejnáročnější zakázky. Při zakládání firmy to většinou ani jinak nejde. Postupem času ale musíte být schopni ubrat a práci delegovat, jinak roste chuť se vším praštit. A věřte, že pád je vždy snazší a rychlejší.
Pokud i vy chcete v podnikání vytrvat, je třeba myslet na vlastní psychické zdraví a umět si život i práci užít. Jak potvrzují slova Jana Wericha: "Kdo víno má a nepije, kdo hrozny má a nejí je, kdo ženu má a nelíbá, kdo zábavě se vyhýbá, na toho vemte bič a hůl, to není člověk, to je vůl." Po celý svůj život jsem hluboce přesvědčen, že uvědomit si tyhle základní věci je v začátcích byznysu skutečně to nejdůležitější. A funguje mi to − jazyková agentura Skřivánek, kterou jsem před lety zakládal jen se dvěma zaměstnanci, letos slaví pětadvacáté narozeniny, rozrostla se na zahraniční trhy, zaměstnává necelé tři stovky zaměstnanců a já se mohu držet v povzdálí a soustředit se jen na dlouhodobé plánování.
Pavel Skřivánek, zakladatel a majitel jazykové agentury Skřivánek
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



