Již pětkrát vyrazil český prezident Miloš Zeman do Číny a vždy ho doprovázela početná podnikatelská delegace, která měla zajistit prohloubení obchodní spolupráce obou zemí. I návštěva čínského prezidenta Si Ťin-pchinga před třemi lety slibovala vylepšení vzájemného obchodu a posílení čínských investic v Česku. Přes přislíbené stamiliardové investice a vylepšení pozic tuzemských firem v říši středu však podle statistik vzájemný obchod nijak výrazněji nevzrostl.
Pokud se na český obchodní vztah podíváme z dlouhodobějšího hlediska, lze říci, že jak export, tak import měly vzestupnou tendenci. Objem vývozů stoupl během posledních pěti let zhruba ze 38 miliard korun na 56 miliard. To je bezpochyby pozitivní vývoj. Nicméně výrazně více zboží putuje směrem z Číny do Česka. V roce 2018 činil čínský import téměř 570 miliard korun a byl tak téměř desetkrát větší než vývoz. Nový ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček připomíná, že pasivní bilanci má většina zemí obchodujících s Čínou. "Musíme být obchodně agresivnější, vsadit na produkty s historií a prvotřídní kvalitou. Číňané umí zaplatit za něco, co je absolutní novinka a co ještě nestihli sami začít vyrábět," radí.
Investují jen velcí
České firmy se snaží v Číně prosadit, ale zatím se to podařilo spíše jen těm opravdu velkým. Největší tuzemská automobilka Škoda Auto tam například rozjela investiční plán za 50 miliard korun, který se má zaměřit na alternativní pohony a nové typy vozů kategorie SUV. Do roku 2020 by zde chtěla prodávat 600 tisíc aut ročně.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později