Výroba v mohelnické továrně společnosti Siemens se v posledních letech proměnila ze sériové na zakázkovou. Za rok tu vznikne až 65 tisíc různých variant elektromotorů, a to ve velmi slušném tempu. Některé z nich se mají dostat k zákazníkovi i za dva dny od objednávky. Řízení toku materiálu od dodavatelů přes sklady a výrobu až po expedici v takové rychlosti a pestrém složení by bez automatizace nebylo možné. "Zvládáme to díky celé řadě podpůrných nástrojů. Snažíme se využívat velkou míru automatizace, ale hlavně digitalizace," říká Miroslav Lamač, šéf logistiky závodu Siemens Elektromotory Mohelnice. Firma tak nasadila například software, který umí řídit i vylepšovat přesun materiálu továrnou nebo si automaticky předávat informace s dodavateli i dopravci.
Továrna v Mohelnici je v tomto ohledu sice na špičce, podobný přístup ale není v Česku výjimkou. Zavádění technologií v logistice, zejména těch digitálních, nabralo v posledních letech v tuzemsku na obrátkách. Pomocí softwarových nástrojů lze provádět vše od sledování stavu zásob přes objednání nákladní přepravy po celém světě až třeba po sledování polohy zboží nebo řízení manipulačních vozíků ve skladu. Programy stále častěji pracují v cloudu a zahrnují i webové nebo mobilní aplikace. Celý dodavatelský řetězec tak lze s jistou nadsázkou řídit z mobilu. Vývojáři se už ale poohlížejí i po další generaci digitálních prostředků, které pracují s umělou inteligencí.
"Co se týče nasazování technologií, v poslední době je pro nás nejlepší čas," potvrzuje zmíněný trend Tomáš Pelikán, specialista na chytré logistické systémy ve společnosti Bossard Group. Právě zavádění moderních technologií bylo hlavním tématem jednoho z bloků nedávno se konající konference Zóna Logistika.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později