Ve vesmíru je budoucnost lidstva − ale jen pokud se podaří zlevnit dopravu na oběžnou dráhu. Komu se to povede, má o byznys postaráno, a tak snaha nechybí. Jednou z cest je vynášení kosmických raket do velkých výšek letadly.
"Dnes ráno v 6:58 pacifického času se z letiště Mojave Air and Space Port v Mohavské poušti naše letadlo vzneslo, dosáhlo rychlosti 305 kilometrů za hodinu a po přibližně 150 minutách v pořádku přistálo," oznámila 13. dubna Hanna Steplewská ze společnosti Stratolaunch. Mohlo by se zdát, že 116 let po prvním letu bratří Wrightů nejde o nic, s čím by se někdo měl chlubit, ale výtvor společnosti Stratolaunch není obyčejné letadlo. Nejen proto, že jde o v současnosti největší letadlo na světě, ale především proto, že má po dokončení testů sloužit k vynášení satelitů na oběžnou dráhu.
"Naše letadlo startuje z běžné letištní ranveje, ale po dosažení cestovní výšky 10 680 metrů vypustí raketu, která zamíří na oběžnou dráhu," říkají materiály firmy Stratolaunch.
Devětkrát rychlejší než zvuk
Jedním z největších problémů klasické rakety je to, že musí nést nejen palivo nutné pro dopravu užitečného nákladu, ale také palivo pro dopravu tohoto paliva, jeho nádrží, čerpadel a dalšího zařízení. Ale nejen to: nese i velké nádrže okysličovadla, zatímco letecké motory si kyslík berou ze vzduchu. Proto je její výkon, rozměry, hmotnost, a tedy i cena mnohem větší, než by odpovídalo vlastnímu účelu. A ještě ke všemu je při každém letu obvykle nenávratně ztraceno nejen palivo, ale i celé toto nákladné zařízení.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan A. Novák
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



