Ve vesmíru je budoucnost lidstva − ale jen pokud se podaří zlevnit dopravu na oběžnou dráhu. Komu se to povede, má o byznys postaráno, a tak snaha nechybí. Jednou z cest je vynášení kosmických raket do velkých výšek letadly.
"Dnes ráno v 6:58 pacifického času se z letiště Mojave Air and Space Port v Mohavské poušti naše letadlo vzneslo, dosáhlo rychlosti 305 kilometrů za hodinu a po přibližně 150 minutách v pořádku přistálo," oznámila 13. dubna Hanna Steplewská ze společnosti Stratolaunch. Mohlo by se zdát, že 116 let po prvním letu bratří Wrightů nejde o nic, s čím by se někdo měl chlubit, ale výtvor společnosti Stratolaunch není obyčejné letadlo. Nejen proto, že jde o v současnosti největší letadlo na světě, ale především proto, že má po dokončení testů sloužit k vynášení satelitů na oběžnou dráhu.
"Naše letadlo startuje z běžné letištní ranveje, ale po dosažení cestovní výšky 10 680 metrů vypustí raketu, která zamíří na oběžnou dráhu," říkají materiály firmy Stratolaunch.
Devětkrát rychlejší než zvuk
Jedním z největších problémů klasické rakety je to, že musí nést nejen palivo nutné pro dopravu užitečného nákladu, ale také palivo pro dopravu tohoto paliva, jeho nádrží, čerpadel a dalšího zařízení. Ale nejen to: nese i velké nádrže okysličovadla, zatímco letecké motory si kyslík berou ze vzduchu. Proto je její výkon, rozměry, hmotnost, a tedy i cena mnohem větší, než by odpovídalo vlastnímu účelu. A ještě ke všemu je při každém letu obvykle nenávratně ztraceno nejen palivo, ale i celé toto nákladné zařízení.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později