Loňský rok lámal na pracovním trhu rekordy − v minulosti totiž nikdy nebyla v Česku míra nezaměstnanosti tak nízká. Firmy se proto musely o nové zaměstnance přetahovat a slevovat ze svých nároků.

Někteří uchazeči proto získali v poslední době mylnou představu, že firmy potřebují zaměstnance tak zoufale, že přijmou každého. To se odrazilo i v pracovních pohovorech − stále větší počet uchazečů přichází nepřipravených, s pocitem, že mají pracovní pozici "v kapse" − to samozřejmě zaměstnavatele odradí. I přes nedostatek pracovních sil stále platí, že než by firmy přijaly nespolehlivého člověka, nechají pozici raději nějaký čas neobsazenou.

Vše začíná životopisem

Před samotným pohovorem je důležité věnovat pozornost životopisu. Kandidáti se často snaží zvýšit své šance na přijetí tím, že některé údaje záměrně vylepšují. Poměrně častým nešvarem je nadhodnocování či zkreslování jazykových znalostí. Řada kandidátů uvádí, že cizí jazyk ovládá lépe, než tomu ve skutečnosti je. To se může týkat každého třetího uchazeče. Z toho důvodu personalisté jazykové schopnosti kandidátů na pohovorech prověřují velmi důkladně. Navíc si často údaje uvedené v životopise ověřují i z jiných zdrojů − zajímá je například profil LinkedIn − a je problém, když pak vidí jiné informace. Uchazeč se tak stává nedůvěryhodným.

Někdy jej i zdánlivě banální záležitost může připravit o vysněnou pracovní pozici. Americká společnost CareerBuilder provedla průzkum mezi více než dvěma tisíci manažery, kteří hledají zaměstnance, a dotázala se jich, jaké jsou hlavní důvody automatického vyřazení kandidátů. Nejčastějším důvodem pro odmítnutí jsou gramatické chyby a překlepy, které takového uchazeče diskvalifikují u 61 procent personalistů. Velkým problémem je také kopírování požadavků z inzerátu do životopisu. Pokud se opakuje příliš mnoho slov, vyřadí životopis přes 40 procent dotázaných. Pro více než třetinu personalistů je problém i nevhodně zvolený tvar e-mailové adresy, jako například sexykocour@seznam.cz, necelá třetina pak nereaguje, pokud chybí informace o dovednostech uchazeče. Pětina odmítá více než dvoustránkové životopisy nebo ty, které jsou tištěné na ozdobném papíře.

Infografika: Nepodceňte přípravu na pohovor

Je vhodné dát si také pozor na šablony. První dojem, kdy personalista otevře životopis, je velmi důležitý. Existuje mnoho šablon a generátorů, které sice usnadní práci, ale efektivitu jako takovou nepřinesou. Většina takto připravených šablon zapomíná například na závěrečné práce nebo velké projekty, na kterých se uchazeči aktivně podíleli například během studia vysoké školy. Kvůli šabloně se životopis podobá desítkám dalších a neupoutá pozornost.

Zradit mohou sociální sítě

Současný vzestup sociálních sítí umožňuje snadnější nalezení vhodných kandidátů. Ale pozor! Ne vždy totiž mohou být jen ku prospěchu věci. Společnosti si vybírají své zaměstnance tak, aby zodpovědně prezentovali jejich značku na trhu. Proto je důležité, co se budoucí zaměstnavatel o vytipovaných kandidátech dozví, pokud si jejich jména vyhledá. Odpovídá jejich prezentace na pohovoru tomu, co je na facebookovém profilu? Nebo je kandidát, který se prezentuje jako seriózní muž, nakonec "party man", který zveřejňuje polonahé fotky? Proto si položte otázku: Co se v kybernetickém světě skrývá při zadání vašeho jména a příjmení?

Nepodceňte pohovor

Pokud již dokážete svým životopisem zaujmout, čeká na vás další krok: pracovní pohovor. I ten může ale znamenat konec vašim nadějím. Často se stává, že uchazeči chodí na setkání nedostatečně připraveni. Není výjimkou, že si nezjistí ani základní informace o nabízené pozici nebo dané firmě. Je tedy potřeba se obeznámit s tím, co pozice obnáší, mít reálnou představu o finančním ohodnocení, znát základní údaje o firmě nebo vědět, v jak velkém kolektivu by chtěl uchazeč pracovat.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 30 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66539500-nepodcente-pripravu-na-pohovor