V posledních několika letech se globalizace opět dostává pod palbu. Část kritiky možná míjí terč, ale jedna trefuje do černého: velkým nadnárodním společnostem jako Apple, Google a Starbucks globalizace umožnila vyhýbat se placení daní.

Ztělesněním obcházení firemních daní se stal Apple se svým právním tvrzením, že skutečným zdrojem jeho zisků je pár set lidí pracujících v Irsku, a následným uzavřením dohody s tamní vládou, která vyústila v odvod daně ve výši 0,005 procenta ze zisku firmy. Apple, Google, Starbucks a jim podobné společnosti o sobě sice tvrdí, že jsou společensky odpovědné, ale první složkou společenské odpovědnosti by mělo být placení vlastního spravedlivého dílu daní. Kdyby se všichni vyhýbali daním a krátili je tak jako tyto firmy, společnost by nemohla vůbec fungovat, natož uskutečňovat veřejné investice, které vedly ke vzniku internetu, na němž Apple i Google závisejí.

Čarování s převodními cenami

Nadnárodní korporace už roky povzbuzují k dostihům z kopce, když každé zemi říkají, že jim musí snížit daně pod úroveň zemí, které jí konkurují. Daňovými škrty amerického prezidenta Donalda Trumpa v roce 2017 tyto dostihy vyvrcholily. Rok poté vidíme výsledky: cukr, který vyplavily do krevního oběhu americké ekonomiky, rychle opadá a zanechává za sebou horu dluhů (loni vzrostla o více než bilion dolarů).

Mezinárodní společenství, popíchnuté hrozbou, že digitální ekonomika připraví vlády o příjmy k financování jejich funkcí (a také vychýlí ekonomiku od tradičních způsobů prodeje), si konečně začíná připouštět, že něco není v pořádku. Nedostatky současného rámce mezinárodního zdanění − založeného na takzvaných převodních cenách − jsou ale známé už dlouho.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66519900-kdyby-vsichni-byli-jako-google-ekonomika-se-zhrouti