Chatboti
Pro rok 2019 lze předpokládat, že v digitální komunikaci bude stále těžší poznat, jestli si například zákazník e-shopu píše s člověkem, nebo umělou inteligencí, takzvaným chatbotem. Zjednodušeně řečeno, roboti stále více chápou pravidla daného jazyka, zpravidla angličtiny. V současnosti je firmy využívají hlavně pro komunikaci přes facebookový Messenger, WhatsApp a Apple Chat. Za chatboty lze považovat také domácí asistenty jako Alexa, Siri nebo Google Home. Například britská BBC už vyvíjí programy pro Alexu, které odpovídají na otázky o počasí, událostech, sportovních výsledcích nebo obecnějších faktech. V Česku automatizovaný komunikační software k zodpovídání nejběžnějších dotazů klientů už dnes využívá třeba banka Moneta. V listopadu navíc jako teprve čtvrtá banka na světě spustila komunikační službu Apple Business Chat pro podnikatele.
5G

Mobilních sítě páté generace testovaly telekomunikační firmy v Česku i v Evropě už v letech 2017 a 2018. Vysílání 5G zkoušeli též Jihokorejci během zimní olympiády v Pchjongčchangu, kdy je využívali hlavně ke streamování virtuální reality, 360stupňových videí a řízení autonomních autobusů. Na přelomu roku 2019 chtějí novou generaci mobilního internetového připojení zkoušet američtí operátoři. Obecně se očekává, že tahouny v této technologii budou hlavně Amerika a Asie. Čeští operátoři budou muset do rozvoje sítí investovat miliardy korun a první ikonka 5G se na českých displejích podle odhadů rozsvítí až za 19 měsíců.
Cyberpunk
2077 / Creaks

Po čtyřech letech možná polské videoherní studio CD Projekt Red vydá další velkou hru, tentokrát s názvem Cyberpunk 2077. Předchozího počinu vývojářů Zaklínače 3 se celosvětově prodalo 33 milionů kopií. Nezávislá herní scéna zase vyhlíží nové dílo českého studia Amanita Design s názvem Creaks. Pro obě firmy jde v případě očekávaných premiér o krok do neznáma − CD Projekt Red opouští svět fantasy směrem ke spřízněnému žánru sci-fi, Amanita se zase poprvé oprostí od "svého" žánru point and click (ukaž a klikni) adventury. První ukázky ze hry slibují o trochu akčnější zážitek.
Bavič internet

V celosvětovém měřítku stráví lidé příští rok poprvé více času na internetu než u televize. Podle předpovědi britské poradenské společnosti Zenith Media bude každý člověk on-line v průměru 170,6 minuty, zatímco u televize stráví 170,3 minuty. Zadavatelé reklamy se už na internet přeorientovali. V příštím roce podle Zenith Media utratí za propagaci na webech přes 250 miliard dolarů, zatímco v televizi necelých 190 miliard dolarů. V Česku má nicméně televize před internetem velký náskok.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



