Chatboti
Pro rok 2019 lze předpokládat, že v digitální komunikaci bude stále těžší poznat, jestli si například zákazník e-shopu píše s člověkem, nebo umělou inteligencí, takzvaným chatbotem. Zjednodušeně řečeno, roboti stále více chápou pravidla daného jazyka, zpravidla angličtiny. V současnosti je firmy využívají hlavně pro komunikaci přes facebookový Messenger, WhatsApp a Apple Chat. Za chatboty lze považovat také domácí asistenty jako Alexa, Siri nebo Google Home. Například britská BBC už vyvíjí programy pro Alexu, které odpovídají na otázky o počasí, událostech, sportovních výsledcích nebo obecnějších faktech. V Česku automatizovaný komunikační software k zodpovídání nejběžnějších dotazů klientů už dnes využívá třeba banka Moneta. V listopadu navíc jako teprve čtvrtá banka na světě spustila komunikační službu Apple Business Chat pro podnikatele.
5G
Mobilních sítě páté generace testovaly telekomunikační firmy v Česku i v Evropě už v letech 2017 a 2018. Vysílání 5G zkoušeli též Jihokorejci během zimní olympiády v Pchjongčchangu, kdy je využívali hlavně ke streamování virtuální reality, 360stupňových videí a řízení autonomních autobusů. Na přelomu roku 2019 chtějí novou generaci mobilního internetového připojení zkoušet američtí operátoři. Obecně se očekává, že tahouny v této technologii budou hlavně Amerika a Asie. Čeští operátoři budou muset do rozvoje sítí investovat miliardy korun a první ikonka 5G se na českých displejích podle odhadů rozsvítí až za 19 měsíců.
Cyberpunk
2077 / Creaks
Po čtyřech letech možná polské videoherní studio CD Projekt Red vydá další velkou hru, tentokrát s názvem Cyberpunk 2077. Předchozího počinu vývojářů Zaklínače 3 se celosvětově prodalo 33 milionů kopií. Nezávislá herní scéna zase vyhlíží nové dílo českého studia Amanita Design s názvem Creaks. Pro obě firmy jde v případě očekávaných premiér o krok do neznáma − CD Projekt Red opouští svět fantasy směrem ke spřízněnému žánru sci-fi, Amanita se zase poprvé oprostí od "svého" žánru point and click (ukaž a klikni) adventury. První ukázky ze hry slibují o trochu akčnější zážitek.
Bavič internet
V celosvětovém měřítku stráví lidé příští rok poprvé více času na internetu než u televize. Podle předpovědi britské poradenské společnosti Zenith Media bude každý člověk on-line v průměru 170,6 minuty, zatímco u televize stráví 170,3 minuty. Zadavatelé reklamy se už na internet přeorientovali. V příštím roce podle Zenith Media utratí za propagaci na webech přes 250 miliard dolarů, zatímco v televizi necelých 190 miliard dolarů. V Česku má nicméně televize před internetem velký náskok.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později