Zvyšování podílu sportovně-užitkových vozidel, poptávka po luxusní výbavě, pokles zájmu o naftové motory, konec ročního operativního leasingu a nákup zánovních vozů. Takové jsou hlavní letošní trendy v pořizování firemních osobních automobilů.
Jak uvádí analytik Antonín Šípek, firemní automobily představují přibližně pětinu tuzemského vozového parku. Jejich průměrné stáří dosahuje zhruba osmi let, zatímco obyčejnému osobnímu autu je u nás průměrně 14,7 roku. Firemní auta představují do značné míry zásobárnu domácího trhu ojetých vozidel, protože většinou "odslouží svůj čas" v podniku a potom skončí v privátním vlastnictví.
Na živnostníky, podniky a instituce letos připadá 72 procent českého trhu s novými osobními vozy. Jedničkou zůstává s velkým náskokem Škoda Auto. Ta podle údajů Svazu dovozců automobilů a centrálního registru vozidel prodala firemním zákazníkům v prvním pololetí téměř 40 tisíc nových osobních aut, zhruba o dva tisíce kusů více než ve stejném období loňského roku. V případě tuzemské značky mají firemní automobily na celkových prvních registracích nových automobilů výrazně nadprůměrný podíl, a to 84 procent (loni 83 procent).
SUV pro manažery
Donedávna platilo, že interní předpisy řady tuzemských společností nedovolovaly pořizování aut z kategorie SUV, a to ani pro manažery. "Z našich statistik jednoznačně vyplývá, že s příchodem modelu Kodiaq tato bariéra u některých podniků padla," vysvětluje Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí firmy Škoda Auto. Celkově se podle jeho slov na firemní části trhu zvyšuje poptávka po autech s pohonem všech čtyř kol. "Zároveň v této části trhu stoupá prodej aut s automatickou převodovkou," vyzdvihuje Pelc.
Růst zájmu o dobře vybavené vozy, zvláště o SUV, potvrzuje také Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. "Pozorujeme, že některé podniky jsou v oblasti služebních aut velkorysejší než dříve," říká Brix. "Trendy ze západních zemí ukazují, že zastoupení SUV na českém trhu ještě nedosáhlo vrcholu," domnívá se Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve firmě Volkswagen Financial Services.
Nejdražší auta jsou většinou firemní
Stejně jako v minulém roce následují za Škodou v celkových prodejích firemním zákazníkům značky Volkswagen, Ford a Hyundai. Na dalších místech jsou za prvních šest měsíců letošního roku Dacia a Mercedes-Benz, zatímco ve srovnatelném období minulého roku bylo pořadí Mercedes-Benz a Renault.
Firemní automobily představují přibližně pětinu tuzemského vozového parku.
Mezi jednotlivými automobilkami ovšem existují velké rozdíly v tom, jak velký je u nich podíl firemních klientů na celkovém prodeji. Pokud vezmeme značky, které v letošním prvním pololetí umístily na českém trhu alespoň sto osobních automobilů, největší podíl firemní klientely vykazuje Land Rover (94 procent), Audi (93 procent) a o třetí místo se dělí Mercedes-Benz a BMW s 91 procenty. Ke sto procentům firemních zákazníků se blíží také exkluzivní automobily značek Aston Martin, Bentley, Tesla, Ferrari a Maserati. V tomto směru se tedy situace příliš nemění.
Nafta už moc netáhne
Z údajů Svazu dovozců automobilů však vyplývá výrazná změna spočívající v tom, že podniky přestaly při pořizování nových osobních vozů věřit naftě a začaly dávat přednost benzinu. Zatímco v prvním pololetí roku 2016 na nové firemní vozy se vznětovým motorem připadalo přes 52 procent a loni ještě 48 procent, v letošním prvním pololetí už má diesel podle statistik jen 39,5 procenta trhu nových firemních aut.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



