Byly to značky, které symbolizovaly dostupný luxus. Zpoza železné opony působily jako magnety na spotřebitelsky vyhládlý socialistický blok. Kaufhof, Karstadt či KaDeWe (dnes součást Karstadtu) − nablýskané výkladní skříně kapitalismu, jehož vítězství si ovšem příliš neužily. Pět let poté, co padla Berlínská zeď, totiž Jeff Bezos založil Amazon a vytvořil tímto odvětví, které zničilo budoucnost kamenných obchodních domů. Zákazníci nakupují on-line a tradiční obchody chřadnou. A to dokonce takovým způsobem, že dva někdejší rivalové na kolbištích německých náměstí v rámci boje o přežití fúzují. Karstadt a Galeria Kaufhof spojují své síly a vytvoří německou retailovou jedničku se 175 obchody po celém Německu (dalšími 19 v Belgii) s tržbami 5,4 miliardy eur. Bohužel jejich číslo jedna je na poli, které vesměs připomíná hřbitov.
Tento koncept nakupování se zkrátka přežil. Jít do obchodu a na místě si vybírat značku, respektive užívat si tradiční způsob nákupního "tokání" zprostředkovávaného prodavačem mezi značkou a zákazníkem, je věc zastaralá minimálně deset let a dneska fungující maximálně pro luxusní značky nebo kultovní brandy à la Apple. Kaufhof ani Karstadt nejsou ani jedno. O jejich pravidelné zákazníky je připravují vedle onlinových kolosů typu Amazon i menší, flexibilnější firmy, jako je třeba lowcost oděvní řetězec Primark, a tradiční obchodníci marně hledají půdu pod nohama. Vedle zátěže z minulosti v podobě neflexibilních dohod s odbory a obchodních ploch nenastavených na nové způsoby prodeje si kamenné obchoďáky nesou i další nevýhody. Německo například od roku 1919 má na neděli zavřeno. S nástupem internetu se ovšem právě víkend stal nákupním dnem a podle odhadů až 25 procent všech on-line nákupů proběhne právě v den, kdy Bůh odpočíval. A konečně, německým obchodním domům se vůbec nepodařilo zachytit nástup internetu. Zatímco třeba jejich britský ekvivalent John Lewis ročně udělá až 40 procent svých tržeb přes svůj e-shop, kaufhof.de a karstadt.de jsou prakticky zapomenuté weby, ze kterých jejich majitelé realizují zanedbatelné tržby. Obě firmy sice provedly nějaké minoritní investice, které měly jejich on-line segment nakopnout, očekávaný efekt se ovšem neprojevil.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



