Byly to značky, které symbolizovaly dostupný luxus. Zpoza železné opony působily jako magnety na spotřebitelsky vyhládlý socialistický blok. Kaufhof, Karstadt či KaDeWe (dnes součást Karstadtu) − nablýskané výkladní skříně kapitalismu, jehož vítězství si ovšem příliš neužily. Pět let poté, co padla Berlínská zeď, totiž Jeff Bezos založil Amazon a vytvořil tímto odvětví, které zničilo budoucnost kamenných obchodních domů. Zákazníci nakupují on-line a tradiční obchody chřadnou. A to dokonce takovým způsobem, že dva někdejší rivalové na kolbištích německých náměstí v rámci boje o přežití fúzují. Karstadt a Galeria Kaufhof spojují své síly a vytvoří německou retailovou jedničku se 175 obchody po celém Německu (dalšími 19 v Belgii) s tržbami 5,4 miliardy eur. Bohužel jejich číslo jedna je na poli, které vesměs připomíná hřbitov.
Tento koncept nakupování se zkrátka přežil. Jít do obchodu a na místě si vybírat značku, respektive užívat si tradiční způsob nákupního "tokání" zprostředkovávaného prodavačem mezi značkou a zákazníkem, je věc zastaralá minimálně deset let a dneska fungující maximálně pro luxusní značky nebo kultovní brandy à la Apple. Kaufhof ani Karstadt nejsou ani jedno. O jejich pravidelné zákazníky je připravují vedle onlinových kolosů typu Amazon i menší, flexibilnější firmy, jako je třeba lowcost oděvní řetězec Primark, a tradiční obchodníci marně hledají půdu pod nohama. Vedle zátěže z minulosti v podobě neflexibilních dohod s odbory a obchodních ploch nenastavených na nové způsoby prodeje si kamenné obchoďáky nesou i další nevýhody. Německo například od roku 1919 má na neděli zavřeno. S nástupem internetu se ovšem právě víkend stal nákupním dnem a podle odhadů až 25 procent všech on-line nákupů proběhne právě v den, kdy Bůh odpočíval. A konečně, německým obchodním domům se vůbec nepodařilo zachytit nástup internetu. Zatímco třeba jejich britský ekvivalent John Lewis ročně udělá až 40 procent svých tržeb přes svůj e-shop, kaufhof.de a karstadt.de jsou prakticky zapomenuté weby, ze kterých jejich majitelé realizují zanedbatelné tržby. Obě firmy sice provedly nějaké minoritní investice, které měly jejich on-line segment nakopnout, očekávaný efekt se ovšem neprojevil.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později