Jednoduchost a rychlost patří mezi hlavní výhody nakupování na internetu, jehož obliba v Česku každoročně roste. Jenže jsou zároveň důvodem, proč si někteří zákazníci neuvědomují, že objednávka z e-shopu je závazná. Klikem na tlačítko "objednat" zákazník uzavírá plnohodnotnou kupní smlouvu, která na straně internetového obchodu roztáčí mohutné soukolí. Obchodník zboží vyhledá ve skladu nebo objedná u dodavatele, zabalí a expeduje. To vše stojí čas, lidskou práci, a především peníze.
"Zboží neodebrané na pobočkách nebo nepřevzaté od dopravce je běžnou součástí e-commerce. V případě Mall.cz činí objem takového zboží cca tři procenta," říká Jan Řezáč, mluvčí internetového obchodu Mall.cz, který je s více než šestimiliardovými tržbami dvojkou na českém trhu. Náklady spojené s nevyzvednutými objednávkami společnost vyčíslila téměř na 10 milionů korun ročně. Patří k nim například čas strávený manipulací se zbožím či přepravní náklady. "Pokud bychom započetli i náklady na akvizici zákazníka, který nakonec nenakoupil, přes placené digitální obchodní kanály, číslo by se šplhalo ještě výše," dodává Řezáč. Neodebrané zboží je navíc blokované, a nelze ho tedy prodat jinému zákazníkovi. To je problémem hlavně u žhavých novinek, kterých mají e-shopy k dispozici jen několik málo kusů.
Stejné problémy řeší prakticky každý e-shop. Alza.cz, která je podle tržeb jedničkou na českém internetovém trhu, eviduje podíl nevyzvednutého zboží zhruba na stejné úrovni jako Mall. "Jde o rostoucí problém, náklady jdou do milionů korun," upozorňuje manažerka společnosti Patricie Šedivá.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Alžběta Vejvodová
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



