Automobily Fiat patřily k neodmyslitelným symbolům Itálie, obdobně jako třeba těstoviny, pizza, víno a parmezán. Jenže už to úplně neplatí, protože skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA) přesunula své sídlo do Nizozemska. A její generální ředitel Sergio Marchionne nedávno potvrdil, že z mateřské země by měla po roce 2020 zmizet také výroba běžných osobních automobilů značky Fiat. Skupina podle jeho slov vy­užije své továrny v Itálii výlučně pro montáž "prémiových aut", zejména modelů značek Alfa Romeo a Maserati.

Panda se vrátí do Polska

Největší změnou projde závod Pomigliano d'Arco u Neapole, kde se v současné době vyrábějí automobily Fiat Panda třetí generace. Původně přitom šlo o továrnu společnosti Alfa Romeo, kterou Fiat pohltil zhruba před třiceti lety. Až do roku 2011 se tam vyráběly automobily Alfa Romeo, ale tato produkce skomírala, a tak během světové finanční krize vyvinuli italští ministři na Fiat silný tlak, aby do země vrátil montáž nějakého masového modelu.

Vláda v době hluboké krize kolem roku 2009 automobilovému průmyslu výrazně pomohla, takže její přání bylo pro automobilku rozkazem. Volba padla na Pandu, jejíž druhá generace se od roku 2003 vyráběla v Polsku. Šlo ovšem o typické politické rozhodnutí, které vypadá na první pohled hezky, ale při hlubší analýze postrádá logiku: Fiat Panda, jednička italského trhu, je "sestřičkou" v Polsku vyráběného automobilu Fiat 500. Oba typy používají mnoho stejných dílů a liší se v podstatě jen tvary karoserie a výbavou, takže z hlediska logistiky by je bylo výhodné nadále montovat v jedné továrně.

Skoro všichni ostatní západoevropští výrobci navíc postupovali přesně naopak. Výrobu malých městských vozidel přesunuli východním směrem, do moderních továren v zemích s výrazně levnější pracovní silou. Například Renault vyrábí svůj model Twingo ve Slovinsku, VW Up! a Seat Mii jsou spolu se Škodou Citigo z Bratislavy, Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 ze středočeské TPCA Kolín.

Další konkurenti z této kategorie (například Opel Karl, Kia Picanto, Hyundai i10 či Ford Ka+) dokonce pocházejí z různých asijských zemí. Vyšší mzdové náklady se totiž relativně snadno rozpustí v případě luxusních automobilů, u nichž si je zákazník ochoten připlatit za prestiž. V případě aut do města je to však problém − kupující očekává, že vůz v kategorii mini bude relativně levný, jeho výroba však vyžaduje obdobný počet dílů a montážních operací jako produkce velkého auta, takže uspořit lze jen na materiálu a mzdách. Návrat výroby úspěšných vozů Panda do Itálie navíc pochopitelně postihl a urazil Polsko. Výroba ve slezském závodě Tychy se snížila o více než padesát procent. Továrna musela propouštět stovky lidí. Její výrobní kapacita zůstává nevyužita, přestože samotný retro model Fiat 500 je v Evropě až nečekaně úspěšný.

Tento problém se může ještě vyostřit, protože Fiat ve svém polském závodě až do loňského roku smluvně montoval také typ Ford Ka, což byla v podstatě třetí karosářská verze Fiatu 500 a Pandy. Americká společnost však tuto spolupráci ukončila a nástupnický model Ford Ka+ nedávno začala dovážet do Evropy z Indie. V závodě Tychy se ještě montuje model Lancia Ypsilon, který je rovněž blízkým příbuzným Pandy a "pětistovky". Jde sice o druhý nejprodávanější automobil v Itálii, ale z většiny ostatních států již skupina FCA tyto vozy stáhla, takže situaci v Polsku určitě Lancia Ypsilon nezachrání. To může jen návrat Pandy, z něhož však zase mají značné obavy na jihu Itálie.

Kapacita továrny v Polsku zůstává nevyužita, přestože model Fiat 500 je až překvapivě úspěšný.

Jak Marchionne uvedl, výroba vozů Fiat Panda se do Polska neodstěhuje hned, ale dojde k tomu v letech 2019 až 2020 (čímž šéf FCA zároveň naznačil termín další výměny generací tohoto modelu). Závod Pomigliano d'Arco pak podle jeho vyjádření poslouží k tomu, k čemu sloužil původně, tedy k montáži automobilů Alfa Romeo.

Alfa si zahraje na teréňák

Skupina FCA cítí v této značce obrovský nevyužitý potenciál. Chtěla by ji výrazně etablovat v zámoří. Šance vidí například v Číně, kde letos nabídla prvních 350 automobilů Giulia, každý v přepočtu za 1,5 milionu korun, a prostřednictvím internetu je prodala za 33 sekund.

Klíčovým trhem pro značku Alfa Romeo by ovšem měly být Spojené státy, protože pro Američany byla kdysi ikonickou a nyní tam má k dispozici širokou síť prodejců vozů Chrysler. K úspěchu na druhé straně Atlantiku má pomoci letos představené první SUV značky, které nese název Alfa Romeo Stelvio a bylo vyvíjeno především s ohledem na vkus zámožných Američanů, jejž ovšem kopírují i bohatí Číňané.

Ke Stelviu v dohledné době přibudou další dva "pseudoterénní" automobily. První z těchto SUV bude o něco menší než Stelvio a bude se vyrábět právě v závodě u Neapole, kde vystřídá model Fiat Panda. Druhý vůz bude naopak ještě větší než Stelvio a začne se montovat spolu s podobným modelem Maserati na severu Itálie. A pokud půjde všechno podle plánu, značka Maserati se rovněž dočká rozmachu a severoitalské závody tak budou vyrábět jen drahá, prestižní auta.

Konec Fiatu v Itálii

Ostatně už dnes platí, že v "mateřské" turínské továrně Fiatu se montují automobily Alfa Romeo MiTo a Maserati Levante, zatímco většina modelů značky Fiat se již nevyrábí v Itálii, nýbrž někde jinde. Například všechny tři varianty modelové řady Tipo (sedan, hatchback a kombi), jež v kategorii kompaktních aut konkuruje například Škodě Rapid, pocházejí z Turecka. Totéž platí o víceúčelových modelech Qubo a Fiat Doblò Panorama. Model Fiat 500 L, který v nabídce Fiatu hraje roli stylového rodinného auta, zase opouští výrobní linky v srbském Kragujevaci, kde se v dobách socialistické Jugoslávie vyráběly u nás dobře známé vozy Zastava vycházející z Fiatu 128. Ještě vzdálenější původ má sportovní Fiat 124 Spider. V tomto případě jde o převlečenou japonskou Mazdu MX-5 a vyrábí se v Hirošimě. V Itálii se v závodě Melfi dosud montuje jen stárnoucí Punto a také SUV Fiat 500X.

Podobná situace je i mezi lehkými užitkovými automobily. Z nich se v Itálii vyrábí už jen Fiat Ducato. Modely Fiorino a Doblò pocházejí z Turecka, Fiat Talento je převlečený Renault a vyrábí se ve Francii, Fiat Fullback se dováží z Thajska.

K modelu Alfa Romeo Stelvio přibudou ještě dvě SUV, jedno bude menší a druhé větší než Stelvio.

Je přitom pravděpodobné, že téměř veškerou produkci automobilů Fiat v Itálii nahradí po roce 2020 výroba vozů Alfa Romeo, protože ta se má k stejnému roku zvýšit oproti loňsku zhruba pětinásobně. Zvrátit tento vývoj by mohlo jen prudké zhoršení vztahů mezi Evropskou unií a Tureckem.

Alfa Romeo konečně roste

Během prvních dvou měsíců zvýšila skupina FCA prodej osobních aut v Evropě o 12 procent, přičemž první registrace nových vozů Alfa Romeo se zvýšily o čtvrtinu. Přestává tak platit, že Alfa Romeo nabízí vozy, o kterých každý sní, ale skoro nikdo si je nekupuje. A protože oba původní milánské výrobní závody firmy Alfa Romeo již zanikly, bude Fiat muset výrobě aut této značky vyklidit prostor. Což ostatně udělal i na trhu, když s výjimkou "retro" modelu Fiat 124 Spider přestal nabízet cokoliv, co by mohlo autům Alfa Romeo konkurovat.

Důkazem je i to, že s příchodem SUV Alfa Romeo Stelvio mizí z evropského trhu v Mexiku montovaný "terénní" vůz Fiat Freemont.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-65677210-fiat-opusti-italii-vyrobu-malych-aut-kompletne-presune-do-polska