Do roku 1990 používala česká města jen autobusy Karosa z Vysokého Mýta a maďarské Ikarusy. Dnešní vozový park městské hromadné dopravy je o něco pestřejší, v následujících letech se rozdíly ještě více prohloubí. Dopravní podniky českých měst se stále razantněji rozcházejí v názorech, jaký druh pohonu má budoucnost, a na ulicích se začnou objevovat roztodivná vozidla. Vedle autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) to budou také elektrobusy či vozidla kombinující napájení z troleje s bateriemi; pořizovat se mají autobusy extrémně velké i mimořádně malé. Šanci na zakázky tak mají vedle českých tradičních dodavatelů, jimiž jsou vysokomýtské Iveco a SOR Libchavy, i další firmy − například polský Solaris, německý Mercedes, belgický Van Hool či plzeňská Škoda Electric.
Příliš dlouhé autobusy
Praha aktuálně potřebuje vyřešit spojení s Letištěm Václava Havla. Tam stále častěji dosedají obří letadla se stovkami cestujících. Zatímco v jiných metropolích turisté pohodlně nasednou do vlaku nebo do podzemní dráhy, k ruzyňskému letišti nevedou žádné koleje a kapacita současných autobusů často nestačí. Dočasným řešením by mohl být nájem mimořádně velkých autobusů. Dopravní podnik již v únoru testoval 22 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz Capacity L, nyní zkouší 25metrový tříčlánkový stroj firmy Van Hool.
V polovině března roku 2017 chce podnik zhodnotit poznatky z provozu a jednat o nich s magistrátem, vedením letiště i s organizací Ropid.
Nadšení z obřího autobusu neskrývá radní pro dopravu Petr Dolínek, který by chtěl pro Prahu nejméně deset takových vozidel. Jak ale upozorňuje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl, pořízení velkokapacitních autobusů není jedinou možností. V úvahu připadá i další zkracování intervalů na lince, která vede od letiště k metru, či jiné úpravy v dopravním spojení s Ruzyní. "Velkokapacitní autobusy by musely získat trvalou výjimku pro provoz na pozemních komunikacích," dodává Štábl.
Praha ostatně bude muset vyřešit akutnější problém. Stále se nepodařilo dotáhnout výběrová řízení na nákup 150 kloubových nízkopodlažních, 50 částečně nízkopodlažních a 300 standardních nízkopodlažních autobusů. Původní tendr podnik zrušil, protože v něm nakonec figuroval jediný uchazeč, SOR Libchavy, když nabídky firem Iveco a Solaris výběrová komise vyřadila. Nové nabídky se měly předkládat v září, kvůli dodatečným dotazům však došlo k odkladu. Podle posledních informací je lhůta pro podání nabídek 13. ledna. Pražský dopravní podnik přitom již v příštím roce plánuje koupit 80 nových autobusů. Do budoucna pak hodlá poptat ještě minimálně čtyři midibusy, jimiž nahradí dosluhující malé Ikarusy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později