Dne 22. srpna 1966 padlo v Sovětském svazu definitivní rozhodnutí, že nová velká automobilka vyroste u břehu řeky Volhy v Togliatti. Jen dva dny předtím skončily v Moskvě jízdní zkoušky Fiatu 124. Jejich výsledkem bylo konstatování, že po nezbytných úpravách bude italský vůz vyhovovat i ruským podmínkám.
Před půlstoletím se tak začala psát nová kapitola ruského motorismu, symbolizovaná podnikem VAZ a automobily Žiguli, respektive Lada. Ty výrazně změnily rovněž české poměry. Díky jejich masivnímu dovozu na počátku 70. let mohl být zrušen pořadníkový systém. Ceny škodovek i některých dovážených aut musely jít dolů, spořitelna dokonce začala na jejich nákup nabízet půjčku − pro běžné rodiny tak přestal být osobní vůz nedostižným snem. Když se však Sovětský svaz dostal do hospodářských potíží, závislost na dovozu automobilů Lada se vymstila a v prodejnách si lidé často mohli jen prohlížet prospekty.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



