Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Provozovatelé restaurací, barů, jídelen, hotelů nebo ubytoven. To budou první podnikatelé, kteří na vlastní kůži patrně ještě v letošním roce závazně otestují elektronickou evidenci tržeb. Vládní koalice po 236 dnech jednání ve středu 10. února prosadila zákon, od nějž si slibuje snížení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pro vládní návrh hlasovalo 105 ze 145 poslanců.
Pokud zákon schválí ve standardní době Senát, mohl by ve sbírce zákonů vyjít ještě v březnu. První skupina podnikatelů by tak podle tohoto scénáře měla povinně hlásit finančním úřadům všechny přijaté platby v hotovosti a kartou letos v listopadu. S tříměsíčním odstupem se k nim přidají velko- a maloobchodníci. Na těchto dvou početných skupinách, které čítají asi 200 tisíc subjektů, se ukáže, jak systém finanční správy zvládá přijímat a vyhodnocovat tisícovky dat za vteřinu a jak se podnikatelům s pokladnami v provozu pracuje.
Jestli bude vše fungovat tak, jak má, slibuje si stát od těchto dvou podnikatelských skupin každý rok 12,7 miliardy korun na daních navíc. Dalších pět miliard korun ročně by pak mohlo v budoucnu přinést postupné zapojení ostatních podnikatelů, jako jsou drobní živnostníci řemeslníci a výrobní podniky. Celý proces by měl být dokončen zhruba za dva roky. Pravicová opozice se ale obává, že nová pravidla zejména ty nejmenší subjekty poškodí a navíc přinesou riziko krádeží dat.
Jak bude systém evidence tržeb fungovat? Podnikatel, na kterého se bude povinnost evidovat tržby vztahovat, bude muset finanční správě "v přímém přenosu" ještě před přijetím platby od zákazníka vyslat z pokladního systému on‑line zprávu bernímu úřadu. Ten vzápětí transakci přidělí unikátní kód, který odešle zpět obchodníkovi. Teprve po této autorizaci bude možné vytisknout platnou účtenku a přijmout platbu od zákazníka. Na účtence by měl být uveden unikátní kód, podle něhož bude možné kdykoliv ověřit, zda platba skutečně prošla systémem daňové správy.
Aby mohli podnikatelé tržby evidovat, budou potřebovat internetové připojení a zařízení, ze kterého budou data posílat. Propojit podnikatele a finanční správu bude možné ze všech typů přenosných nebo PC pokladen a registračních pokladen. Vyhovovat ale nebudou registrační pokladny pořízené před třemi až čtyřmi lety, které ještě neumožňují připojení k internetu. Malým provozům s jednotkami vydaných účtenek denně postačí i tablet, ke kterému si budou ale muset pořídit ještě bezdrátovou tiskárnu. Teoreticky lze využít i smartphone.
Velké provozovny už s pokladními zařízeními povětšinou pracují, pro ně nebude tedy nová povinnost spojena s výraznými náklady. Odpůrci zákona se ale obávají o drobné živnostníky a podnikatele, kteří elektronické účtenky zatím nevydávají. Přesto, že ministerstvo financí tvrdí, že je nákup zařízení nemusí přijít ani na pět tisíc korun, ve skutečnosti nebudou podle opozice takovéto levné systémy stačit. Náklady se tak mohou prý vyšplhat na desetitisíce, což může být pro některé skupiny likvidační.
Kdo vydělává na vašich bytech a domech? Zmapovali jsme vládce obchodu s nemovitostmi - čtěte ZDE
Český tým vyvíjí auto bez řidiče. Pomůže stárnoucí populaci - čtěte ZDE
* Co už je u elektronické evidence tržeb dáno a co budou muset ještě stanovit vyhlášky?
* Budou nějaké výjimky?
* Jaké investice bude nová povinnost pro některé podnikatele představovat?
Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom.
Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.