Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Společnost Hans Glas vyráběla auta v Dingolfingu. Lidové automobily Glas patřily k symbolům západoněmeckého hospodářského zázraku 50. let a její modely ze 60. let patřily k technicky nejprogresivnějším v Evropě. Jenže firma podlehla snaze vyrábět pro každého něco.

Měla v nabídce mnoho modelů s celou řadou karosářských variant, snažila se proniknout i do prestižní kategorie sportovních "automobilů snů". Luxusní kupé Glas 2600 s vidlicovým osmiválcem vlastní konstrukce dostalo přezdívku Glaserati, nákladný vývoj však přivedl firmu do existenčních obtíží a zlomený Hans Glas ji nakonec musel prodat BMW. Té patří továrna dodnes; stal se z ní největší výrobní závod celé skupiny.

Podnikatel Carl Borgward vybudoval v meziválečném období skupinu, jež sdružovala značky Borgward, Goliath, Hansa a Lloyd. Na konci 30. let si firma postavila obrovskou továrnu u Brém. V roce 1949 představila vůz Borgward Hansa 1500 s moderní pontonovou karosérií, což byl první německý model, který kompletně vznikl až v poválečném období.

O tři roky později nabídla první evropský automobil s plně automatickou převodovkou. A model Borgward Isabella považují mnozí Němci za nejkrásnější německý automobil všech dob. Pak ale přišla série chybných rozhodnutí. V roce 1959 společnost představila vůz Lloyd Arabella s pohonem předních kol, který však trpěl technickými problémy.

Příliš peněz spolykal rovněž vývoj impozantního šestiválcového sedanu Borgward P100. Do toho přišly kritické články v novinách, ztráta amerického trhu, nepřízeň politiků a bank. Zoufalý podnikatel musel firmu poslat do likvidace; šlo o největší průmyslový bankrot v dějinách Spolkové republiky. Továrnu převzala společnost Daimler a vozy značky Mercedes se v ní vyrábějí dodnes.


Zapomenout by se nemělo ani na společnost NSU. Ta dlouho vyráběla lidová auta stejné koncepce, jako měl model VW Brouk, tedy s motorem vzadu. Pak však vsadila vše na jednu kartu, na vývoj luxusního auta s pohonem předních kol, který obstarával revoluční Wankelův motor s rotačním pístem. Ten měl podle teoretických výpočtů přinášet samá pozitiva, ale v reálném provozu trpěl spoustou neduhů. Automobilka proto skončila v koncernu VW, který ji spojil s firmou DKW, čímž vznikla dnešní značka Audi.

Všechny tyto krachy mají společné to, že si je konkurence toužebně přála a vydělala na nich. Zvláště v případě zániku firmy Borgward proto dodnes kolují konspirační teorie. Odmyslíme-li si však zlovolná spiknutí, prokazují tyto příklady, že není moudré si klást až příliš ambiciózní cíle, přehnat nabídku modelů a technické ambice. A zároveň dokazují, že manažerské postupy, které se výborně osvědčily v době prosperity, zcela selhaly, jakmile společnost musela čelit vážným obtížím.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-64911980-hans-glas-borgward-i-nsu-nemecke-automobilky-ktere-dojely-na-ambice