Jak si po třech letech drží cenu 20 nejprodávanějších modelů na tuzemském trhu? V týdeníku Ekonom jsme vzali ceny z katalogů z počátku roku 2012 a porovnali s cenami, za které jsou nyní na trhu. Pro lepší srovnání jsme ještě oslovili největší tuzemský autobazar AAA Auto, který nám poskytl své výkupní ceny. Na základě zůstatkové hodnoty jsme vybrali pět největších "držáků" hodnoty a pět modelů, u kterých zůstatková hodnota klesá nejvíce. Podívejte se, které to jsou.

 

Modely, které nejvíce drží hodnotu

1. Dacia Duster: Nejlevnější SUV

Jako jednoznačný vítěz vyšlo z porovnání týdeníku Ekonom deváté nejprodávanější auto v Česku Dacia Duster. Ten, kdo si v roce 2012 koupil toto levné SUV, zaplatil podle tehdejších ceníků za model s benzinovým motorem 1,6 SCe o výkonu 77 kW ve druhém výbavovém stupni LS Cool 329 900 korun. Pokud by jej chtěl nyní prodat, vrátí se mu podle současných odhadovaných cen autobazaru AAA Auto 257 tisíc korun, tedy téměř 80 procent původní ceny. Kdo s koupí nové Dacie před třemi lety otálel s tím, že si počká na "levnější" ojetinu, si může nyní naopak spílat. Tři roky staré auto nyní pořídí jen o něco málo levněji, než kdyby si tehdy koupil nové.

Svou hodnotu si Dacia neudržuje ani tak dobrým renomé nebo nízkou poruchovostí, ostatně podle studie poruchovosti ojetých aut (TÜV Report), kterou každý rok zveřejňuje německý magazín Auto Bild, patří tříletá Dacia Duster mezi vozy s největší poruchovostí. Co tedy model drží na špici? Nízká cena, která z Dusteru dělá nejlacinější SUV na trhu. "Zní to až neuvěřitelně, nicméně Dacia skutečně nyní zažívá znovuvzkříšení. Co vím od obchodníků, na model Duster se čeká třeba i čtyři měsíce," komentuje pro někoho možná překvapivý výsledek soudní znalec, který se zabývá oceňováním aut, Zbyněk Hozák.

2. Hyundai ix20: Rozhoduje reklama

V porovnání týdeníku Ekonom skončilo na druhém místě rodinné MPV z Nošovic. Hyundai ix20 si po třech letech drží až 73,5 procenta původní ceny. Benzinový model s výkonem 66 kW AAA Auto v současné době vykoupí v průměru za 209 500 korun. Před třemi lety se dal nový pořídit za 284 990 korun. Podobně jako Dacia Duster si tento model drží vysokou zůstatkovou hodnotu díky cenové politice. Tu si dlouhodobě drží spíše vozy nižší střední třídy, střední třídy a malá auta (jejich hlavními představiteli jsou v Česku Škoda Rapid, Škoda Octavia a Škoda Fabia), modelu ix20 v tomto případě pomáhá navíc výrazná mediální kampaň, která způsobuje, že vůz s najetými kilometry neztrácí tolik na ceně. "Automobilka Hyundai hodně investuje do reklamy a na lidi to skutečně velmi působí. Obecně logo Hyundai díky masivní reklamní kampani velmi vzkvétá," říká Hozák.

3. Škoda Rapid: Začínala pod cenou

Do popředí se v rámci srovnání týdeníku Ekonom dostal relativně nový model mladoboleslavské Škodovky Rapid, který před třemi lety vyplnil mezeru mezi modely Fabia a Octavia. Pokud si motorista tehdy pořídil úplnou novinku z Boleslavi, zaplatil za benzinovou verzi s druhostupňovou výbavou Ambition 324 900 korun. Kdyby se jej nyní rozhodl prodat, dostane v autobazaru zhruba 250 tisíc korun, tedy téměř 70 procent původní ceny.

"Ceny menších vozů byly před třemi lety na velmi nízké úrovni. V případě Rapidu Škodovka cenu ještě zvýhodnila. Od té doby došlo k postupnému zdražování, což mělo samozřejmě vliv také na ceny ojetých vozů," vysvětluje jeden z možných důvodů, proč si právě Rapid po třech letech drží velmi slušnou hodnotu, šéfredaktor portálu Vybermiauto.cz Ondřej Běhal.

4. Škoda Citigo: Profituje z růstu cen

Ani čtvrtou příčku mezi největšími držáky ceny neobsadily v Česku nejprodávanější modely tuzemské výroby, Škoda Fabia nebo Octavia, ale jejich nejmenší "bratr" Citigo. Auto si podle porovnání týdeníku Ekonom po třech letech drží 66,5 procenta ceny, o několik desítek procentních bodů tak převyšuje standard své třídy.

"U minivozů se typická hodnota po třech letech pohybuje na 40 až 44 procentech," říká Daniel Prostějovský z technického oddělení Leaseplanu. V roce 2012, kdy bylo Citigo nováčkem, bylo možné nový vůz ve výbavě Elegance pořídit za 209 900 korun, přičemž cena, za kterou tento model nyní vykoupí autobazary, je 139 500 korun.

5. Kia Sportage: Nejde o vlastenectví

Pětici vozů, které po třech letech provozu nejvíce drží hodnotu, uzavírá jihokorejská Kia, respektive její model Sportage, který se vyrábí ve slovenském závodu v Žilině. Mohlo by se zdát, že zde (také u vozů Hyundai) vítězí vlastenectví, tedy to, že se modely těchto značek vyrábějí v České republice a na Slovensku. Podle odborníků je to však opět spíše dravá reklama, která z Kii Sportage dělá jednoho z největších "držáků" ceny.

"Žádné národní cítění bych v tom neviděl. To snad jedině u vozů Škoda. Ale že by Češi vzali za vlastní korejské značky?" uvažuje soudní znalec Hozák.

Tento terénní model bylo možné před třemi lety u dealerů koupit zhruba za 560 tisíc korun. V současné době jej lze odprodat bezmála za 350 tisíc. "Obliba vozů Kia a Hyundai na českém trhu v posledních pěti letech dramaticky vzrostla. Zatímco dříve klesala zůstatková hodnota korejských aut výrazně rychleji než u zavedených evropských značek, v současné době se drží na srovnatelné úrovni jako odpovídající modely Opel či Ford," vysvětluje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

 

Modely, které nejvíce ztrácejí na hodnotě,

1. Škoda Fabia: Může za to 3G

Absolutním propadákem co do zůstatkové hodnoty je podle srovnání týdeníku Ekonom v současné době Škoda Fabia. Přestože je v Česku znovu nejžádanějším modelem, na její zůstatkové hodnotě se výrazně podepsal příchod nové generace. Za nové auto s benzinovým motorem 1,2 TSi zaplatili řidiči před třemi lety 279 900 korun. Nyní mohou být rádi, když za tříleté auto dostanou 140 tisíc korun. "Fabia podle mne skončila tak nízko kvůli tomu, že v současné době slaví velký úspěch její nová generace, která se začala prodávat od podzimu 2014, a o tu starší výrazně poklesl zájem," komentuje výsledek Ondřej Běhal z Vybermiauto.cz.

Jak vysvětluje ředitelka AAA Auto Karolína Topolová, k výraznějšímu propadu ceny jsou - zvláště v případě vyšších tříd - náchylnější auta z posledních ročníků výroby. "Jakmile přijde na trh nová generace, ojetá auta předchozí generace rázem pozbudou na ceně," dodává.

O moc větší zhodnocení by si nevysloužila ani další oblíbená verze kombi. Podle odborníků se totiž s lety rozdíly karoserie stírají. "V Česku, zemi chalupářů, byl vždy větší zájem o varianty kombi, a to platí i v současné době. I když rozdíl v poklesu hodnoty mezi oběma typy karoserií není nijak výrazný," potvrzuje Fořt.

Nicméně u nové generace Fabií se dá předpokládat, že se vrátí k dříve běžné zůstatkové hodnotě, která se ještě před pár lety pohybovala okolo 50 procent.

2. Ford Focus: Na trhu je jich moc

Druhý nejhorší výsledek mezi 20 nejprodávanějšími modely v Česku vykazuje čtrnáctka na trhu co do počtu nově registrovaných vozů, Ford Focus. Přestože je toto auto obecně považováno za jedno z nejspolehlivějších, mezi Čechy za uplynulých několik let ztratilo svoji pozici. Výhodné tak nyní je koupit si Focus jako ojetinu. Naopak motorista, který si tento nový benzinový model koupil v roce 2012, za něj utratil zhruba 340 tisíc korun. Pokud jej nyní bude chtít prodat, dostane se na cenu jen okolo 170 tisíc.

Podle Karolíny Topolové může za ztrátu hodnoty Focusů jejich přebytek na trhu. "Model Ford Focus se před lety dokonce objevoval jako největší ,držák' zůstatkové hodnoty. Nyní je však trh s auty Ford Focus a Ford Mondeo v Česku přesycen, protože se na něj dostalo příliš velké množství aut z podnikových flotil, a to i ze zahraničí," vysvětluje Topolová.

3. Volkswagen Golf: Na polovině ceny

Z porovnání týdeníku Ekonom nevyšel příznivě ani Volkswagen Golf. Jeho zůstatková hodnota ve výši 51 procent původní ceny z něj dělá třetí největší "propadák" mezi Ekonomem posuzovanými modely. Přestože za toto nové auto dal před třemi lety zákazník skoro 450 tisíc korun, bazar by mu jej nyní vykoupil za 227 tisíc. Ojetině na hodnotě příliš nepřidá ani vyšší stupeň výbavy. "Největší propad zaznamenává výbava, která je atypická a drahá, například specifická barva kůže interiéru či laku vozidla, a pak výbava, kterou řidič k provozu vozidla nepotřebuje, třeba masážní sedadla a zábavní systémy," upozorňuje Fořt.

To naopak nahrává případným kupcům, kteří mohou koupit za stejnou cenu auto s mnohem lepší výbavou, než zamýšleli.

4. Seat Leon: Propad zájmu

Přestože vozy nižší střední třídy patří spíše k těm, které si i po letech drží relativně vysokou cenu, výjimku potvrzuje Seat Leon, který je se zůstatkovou hodnotou 48 procent třetím "nejhorším" modelem podle srovnání týdeníku Ekonom. Benzinová verze s výkonem 77 kW se dala ještě před třemi lety koupit u prodejců bezmála za 332 tisíc korun. Kvůli nízké poptávce po tomto modelu případný prodejce od bazaru AAA Auto za toto ojeté tříleté auto získá sotva 170 tisíc korun. A modelu na hodnotě nepřidá nyní ani dieselová varianta. V poslední době, kdy se ceny benzinu a nafty téměř vyrovnaly, se zájem kupujících (zejména v nižších kategoriích) přesunul zpátky právě k benzinu. "Ostatně motorizace se také výrazně projevuje na zůstatkové hodnotě vozů. Atypické motory, ať už příliš slabé, nebo naopak silné, si hledají kupce obtížněji," dodává Michal Fořt z Leaseplanu.

5. Hyundai i30: Vysoká zaváděcí cena

Pětici největších "propadáků" uzavírá podle nových registrací čtvrté nejoblíbenější auto v Česku, Hyundai i30. Za nové benzinové auto s motorem 1,6i o výkonu 88 kW chtěli prodejci ještě před třemi lety 330 990 korun. Nyní by bazar vykoupil toto ojeté auto jen za 169 500. "Hyundai i30 přijel začátkem roku 2012 ve zcela nové generaci, jejíž zaváděcí ceny byly výrazně vyšší než u té předchozí, a cena tudíž klesá z vysokého základu," vysvětluje Běhal. Další příčinou relativně výrazného poklesu cen může být i vysoká spotřeba benzinového motoru. "Základní motor 1.4 by z tohoto pohledu pravděpodobně dopadl úspěšněji," říká Běhal.

 

Co nejvíce ovlivňuje zůstatkovou hodnotu auta?

- stav
- najeté kilometry
- původ
- motorizace
- renomé značky
- reklama

Co nemá příliš vliv na zůstatkovou hodnotu auta?

- výbava
- typ karoserie
- barva

 

Průměrná ztráta hodnoty vozů po třech letech podle tříd

- Mini vozy: 40 %
- Malé vozy: 40-44 %
- Nižší střední: 37-44 %
- Střední: 36-43 %
- Vyšší střední: 39-42 %
- SUV: 33-37 %
- MPV: 34-36 %
- Luxusní: 20-30 %

Zdroj: Leaseplan

 

Foto: Archiv firem

Související