Překvapením může být už skutečnost, že se někdo rozhodne postavit zcela novou automobilku. Nejméně posledních šest let se totiž neustále mluví o tom, že celková kapacita evropského automobilového průmyslu je nadbytečná a zhruba pětina závodů by naopak měla zmizet.
Jenže zároveň platí, že efektivněji se auta vyrábějí ve zcela nových továrnách. A značky Jaguar a Land Rover, které v rámci koncernu Ford sotva živořily, se s novým indickým vlastníkem vydaly na vzestupnou dráhu, takže jim původní britské provozy nestačí.
Postavit automobilku "na zelené louce" však už v západní Evropě prakticky není možné, a to pro naprostý nedostatek zelených luk i domorodců, kteří by v automobilkách chtěli pracovat. Skupina Jaguar Land Rover se tedy vydala hledat novou šanci v zemích střední a východní Evropy.
Do finále boje o investici za zhruba 50 miliard korun postoupily Polsko a Slovensko. Továrna by ročně měla vyrábět 200 tisíc (v konečné fázi až 300 tisíc) luxusních aut.
Na konci letošního července přinesl list The Sunday Times zprávu, že Jaguar se s největší pravděpodobností rozhodne pro Polsko. Novinám to údajně prozradil vysoce postavený zdroj z automobilky. Nyní se však zdá, že buď si někdo vymýšlel, nebo šlo o pokus, jak Slováky a Poláky přimět k dalšímu vylepšení nabídky.
Momentálně vítězí Slovensko, jehož vláda uzavřela s automobilkou předběžnou dohodu o výstavbě nového závodu u Nitry. Toto rozhodnutí se může jevit jako překvapivé, neboť na západním Slovensku již tři automobilky stojí. Polsko je navíc tradičním britským oblíbencem a kromě investičních pobídek nabízelo i dostatek pracovníků a mnohem větší domácí trh.
SUV, které myslí na rodinu. Otestovali jsme Land Rover Discovery Sport - čtěte ZDE
Vozový park stárne i kvůli krokům ČNB. Navzdory rekordnímu zájmu o auta - čtěte ZDE
Jenže pro Slovensko hovoří zkušenosti všech tří automobilek, které již v zemi působí, dále využívání společné evropské měny, kvalitní dodavatelé, infrastruktura i školství. A také politická a sociální stabilita, pragmatické, v ekonomické oblasti předvidatelné a proevropské chování slovenských vlád.
V Bratislavě tedy mohou slavit "investici desetiletí". Ale země, která je již nyní mimořádně závislá na automobilovém průmyslu, se na něm stane ještě závislejší. Navíc půjde o čtvrtou automobilku v západní části státu, což může přispět k prohloupení rozepří mezi metropolí a Košicemi.
Nicméně tato rizika nejsou fatální, neboť výrobní program slovenských automobilek bude velice pestrý. Půjde o paletu značek a tříd (od minivozů až po luxusní SUV), přičemž není pravděpodobné, že by příští krize postihla všechny najednou.
A na východním Slovensku budou bezpochyby působit firmy, které rovněž budou na automobilky nějakým způsobem navázané.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.