Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Avšak zatímco třeba v Austrálii či na Novém Zélandu někteří lidé na škodovky nikdy nezapomněli a firma se na tyto trhy mohla "vrátit", v Asii neexistuje moc možností, jak navázat na starou tradici.
K významným trhům patřil v polovině 60. let jen Pákistán, kam Škoda například v roce 1966 dodala skoro dva tisíce vozů Š-1000 MB, ale tento úspěch o něco později nabral hořkou příchuť; v Československu pak jezdilo nemálo "embéček" s volantem vpravo, které byly rovněž vyrobené pro Pákistán, ale již se tam neprodaly.
Motokov vyvážel škodovky také do Íránu, Thajska či na dnešní Šrí-Lanku, ale je to již dávno a nikdy nešlo o významná množství.
Škoda tedy musí začít od píky. Vedení firmy se chce do konce roku rozhodnout, na které nové trhy se automobilka pokusí vstoupit. V principu má ovšem dvě možnosti. První předpokládá, že se okřídlený šíp vydá po stopách koncernových sesterských značek a využije jejich síť.
V takovém případě se nabízí především Jižní Korea. Z důvodů, kterým možná zcela nerozumíme, si nás totiž Korejci vysloveně oblíbili. Už v 70. letech se úřady v Soulu snažily vzdor ideologickým bariérám navázat prostřednictvím svých zástupců v západní Evropě hospodářské vztahy s Československem.
Výsledkem bylo i to, že první korejská auta Daewoo se objevila na našich silnicích již před listopadem 1989. Až překvapivé množství Korejců přitom zná Prahu. A protože korejské značky Hyundai a Kia tu jsou poměrně úspěšné, bylo by lákavé odpovědět průnikem na Korejský poloostrov.
Další možností je budovat pozice značky Škoda v zemích, s nimiž má Česko tradiční vazby. Jde především o Vietnam, Laos a Kambodžu. Obchodovat v těchto státech není snadné, ale české zboží tam má historicky skvělý zvuk.
Mnoho Vietnamců žije v Česku a používá škodovky, takže by koupi auta s okřídleným šípem mohli doporučit příbuzným. A kambodžský král, který hovoří výbornou češtinou, by také mohl být skvělou reklamou.
Pokud Škoda půjde jen do zemí, jako je Korea, a využije v nich síť koncernových značek, patrně tam vždy zůstane v jejich stínu a získá obdobnou pozici na trhu, jako třeba v Itálii – dost hluboko za VW.
V zemích Indočíny by naopak Škoda mohla značky VW a Audi výrazně předstihnout, tak jako je před nimi třeba v Polsku. Problém je, že kupní síla obyvatel těchto zemí je dosud nízká, a tak se v nich zatím prodává velmi málo aut. Ale ještě před třiceti lety si dnešní boom automobilismu v Číně také málokdo uměl představit.
Více o expanzi tuzemské automobilky si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.