Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Avšak zatímco třeba v Austrálii či na Novém Zélandu někteří lidé na škodovky nikdy nezapomněli a firma se na tyto trhy mohla "vrátit", v Asii neexistuje moc možností, jak navázat na starou tradici.
K významným trhům patřil v polovině 60. let jen Pákistán, kam Škoda například v roce 1966 dodala skoro dva tisíce vozů Š-1000 MB, ale tento úspěch o něco později nabral hořkou příchuť; v Československu pak jezdilo nemálo "embéček" s volantem vpravo, které byly rovněž vyrobené pro Pákistán, ale již se tam neprodaly.
Motokov vyvážel škodovky také do Íránu, Thajska či na dnešní Šrí-Lanku, ale je to již dávno a nikdy nešlo o významná množství.
Škoda tedy musí začít od píky. Vedení firmy se chce do konce roku rozhodnout, na které nové trhy se automobilka pokusí vstoupit. V principu má ovšem dvě možnosti. První předpokládá, že se okřídlený šíp vydá po stopách koncernových sesterských značek a využije jejich síť.
V takovém případě se nabízí především Jižní Korea. Z důvodů, kterým možná zcela nerozumíme, si nás totiž Korejci vysloveně oblíbili. Už v 70. letech se úřady v Soulu snažily vzdor ideologickým bariérám navázat prostřednictvím svých zástupců v západní Evropě hospodářské vztahy s Československem.
Výsledkem bylo i to, že první korejská auta Daewoo se objevila na našich silnicích již před listopadem 1989. Až překvapivé množství Korejců přitom zná Prahu. A protože korejské značky Hyundai a Kia tu jsou poměrně úspěšné, bylo by lákavé odpovědět průnikem na Korejský poloostrov.
Další možností je budovat pozice značky Škoda v zemích, s nimiž má Česko tradiční vazby. Jde především o Vietnam, Laos a Kambodžu. Obchodovat v těchto státech není snadné, ale české zboží tam má historicky skvělý zvuk.
Mnoho Vietnamců žije v Česku a používá škodovky, takže by koupi auta s okřídleným šípem mohli doporučit příbuzným. A kambodžský král, který hovoří výbornou češtinou, by také mohl být skvělou reklamou.
Pokud Škoda půjde jen do zemí, jako je Korea, a využije v nich síť koncernových značek, patrně tam vždy zůstane v jejich stínu a získá obdobnou pozici na trhu, jako třeba v Itálii – dost hluboko za VW.
V zemích Indočíny by naopak Škoda mohla značky VW a Audi výrazně předstihnout, tak jako je před nimi třeba v Polsku. Problém je, že kupní síla obyvatel těchto zemí je dosud nízká, a tak se v nich zatím prodává velmi málo aut. Ale ještě před třiceti lety si dnešní boom automobilismu v Číně také málokdo uměl představit.
Více o expanzi tuzemské automobilky si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



