Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Kia Soul EV

Motor: synchronní elektromotor
Výkon: 81 kW (110 k)
Toč. moment: 280 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Max. rychlost: 145 km/h
Spotřeba: 14 kWh/100 km
Rozměry: 4140 x 1800 x 1593 mm
Cena: 849 980 korun včetně DPH

Korejská Kia Soul EV je prvním elektrickým crossoverem na našem trhu. Pro potencionálního zákazníka to znamená, že se může těšit dobré praktičnosti, což nebývalo u elektromobilů až donedávna zvykem. Stále se ale nezbaví nutnosti častého vyhledávání zásuvky. Oficiální údaj o dojezdu 212 kilometrů je totiž zkreslený.

Kia ke stavbě vozu přistupovala tak, že jednoduše použila stávající model a vložila do něj elektrické komponenty. To je nezvyklé, protože celá řada jiných elektromobilů je postavena přímo pro svůj účel. Výhodou toho je fakt, že až na pár detailů, jako je třeba zaslepená maska chladiče nebo speciálně tvarovaná aerodynamická kola, vypadá stejně jako běžný Soul. To je důležité i z hlediska prostornosti interiéru, který je v dané třídě spíše nadstandardem. Čtyři dospělí a jedno dítě se sem pohodlně usadí, a ještě jim zbude dost místa nad hlavou. Kufr jsou také slušně využitelný, má 281 litrů.

Soul EV je podobně jako všechny ostatní elektromobily zatím velmi drahý. Základní cena 850 tisíc korun rozhodně není pro každého, zejména pokud se standardní Soul prodává od 295 tisíc korun. Aby automobilka alespoň částečně vynahradila vysoké pořizovací náklady, přijíždí auto už v maximální výbavě.

Ta zahrnuje kromě jiného i multimediální systém s navigací a dotykovou obrazovkou. Na středovém panelu pak přibylo tlačítko, kterým se spouští speciální režim systému. Dokáže zobrazit podrobné údaje o spotřebě nebo řidiče poslat k nejbližší dobíjecí stanici. Bohužel na české mapě je ze záhadného důvodu pouze jediná.

Vůz pohání synchronní elektromotor s výkonem 110 koní a točivým momentem 280 Nm. Ten nastupuje okamžitě, proto má auto bezestupňovou převodovku. Crossover vážící 1,5 tuny je proto v městském provozu velmi mrštný. V autě si je možné užívat naprosto tichou jízdu a bleskové starty od semaforů, kterými pokoří i některé skútry. Zaměření na městské prostředí je u Soulu samozřejmé, elektromobil ve vyšších rychlostech už ztrácí na dynamičnosti. Přesto s ním lze jet i po dálnici.

Podle výrobce by měla stačit kapacita článků na dojezd 212 kilometrů. To by dělalo ze Soulu elektromobil s vůbec nejdelším dojezdem na trhu (Tesla Model S se do Česka oficiálně nedováží). Realita je však odlišná. Po plném nabití ukazovalo testovací auto 140 kilometrů, nakonec by zvládlo do úplného vybití o 10 kilometrů více. To není špatný výsledek, zároveň ale ani oslnivý.

Dojezd je samozřejmě přímo úměrný tomu, kolik komfortu si posádka v autě chce užít. V zimě je nutné použít elektrické topení, v létě klimatizaci, což ubírá okolo 20 kilometrů. Chytrou možností je aktivování výdechů pouze na řidičově straně, což by mělo pár kilometrů uspořit. Při honbě za co největším dojezdem se tak může leckdo přistihnout, jak se vzdává komfortu ve prospěch použitelnosti.

Vše tedy bude záležet na tom, kudy bude budoucí majitel se Soulem EV jezdit a kde bude nabíjet. Kia to umí z obyčejné zásuvky za zhruba 12 hodin. Z nabíjecí stanice by to mělo být okolo čtyř hodin, a nejsilnější rychlonabíječky slibují dokonce jen půlhodinu. V takovém případě se už využitelnost vozu posouvá na vyšší úroveň. Stále je ale nutné mít na paměti, že na meziměstské cesty bude třeba mít v záloze ještě běžný automobil.

Související