Studentů se každý semestr ptám, co si spojí s Německem. Nejčastěji zaznívají pracovitost, pořádek, dálnice s neomezenou rychlostí a komplikovaný jazyk. Často pak i názvy německých značek jako BMW nebo Siemens. Je však otázkou, do jaké míry tyto asociace odpovídají dnešní realitě.

Pracovitost a smysl pro pořádek jsou sice předmětem národní hrdosti, sami Němci však připouštějí, že u nich dochází ke změně. Mladá generace již mnohem větší důraz klade na mezilidské vztahy a volný čas.

Ani dálnice již nejsou tím, čím bývaly. Neomezenou rychlostí se projedete sotva po třetině z jejich délky. Rovněž složitost němčiny je u nás zbytečně přeceňována, neboť je ve své vnitřní logice velmi podobná češtině. A nakonec každý Čech už německy trochu umí, protože řada hovorových výrazů pochází právě z němčiny.

Ikonické německé značky jsou jistě ztělesněním úspěchu. Pro německé hospodářství jsou však neméně důležité malé a střední podniky. Ty vytvářejí více než polovinu HDP, zaměstnávají většinu zaměstnanců platících sociální pojištění a podílejí se téměř čtvrtinou na exportu.

Ještě impozantněji pak vypadá statistika takzvaných "skrytých šampionů," tedy firem, které jsou ve svém úzce vymezeném oboru mezi třemi největšími hráči v celosvětovém měřítku.

Německo jich má 1307, druhé USA jen 366. I nejmenší německé podniky už totiž dávno pochopily, že zdrojem úspěchu není technicky dokonalý produkt, ale především dokonalá znalost zákazníka.

Proto jsou Němci přeborníky v inovacích, přičemž nemusí jít nutně o složité technologie, ale jen o "drobné" marketingové inovace nebo efektivnější servisní služby.

Až budete příště projíždět Německem, zkuste se na chvíli zastavit. Uvidíte mnohem inspirativnější zemi, než byste si pomysleli. A když se zaposloucháte do hovoru v restauraci, zjistíte, že vlastně rozumíte, i když jste si mysleli, že neumíte německy.

Petr Král
vedoucí katedry mezinárodního obchodu VŠE

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62133980-proc-je-nemecko-inspirativni-soused-pracovitost-a-smysl-pro-poradek-uz-jsou-pase