Měli bychom tedy v obchodu a v managementu usilovat o svět bez manipulace a věnovat velké úsilí, abychom vymýtili manipulaci z našich firem? To také nejde. Kde je tedy hranice mezi přípustnou, tolerovatelnou manipulací na jedné straně a škodlivou manipulací na straně druhé? Tou hranicí je právě důvěra. Potřebujeme být vnímaví k tomu, co důvěru ve vztazích posiluje a co ji naopak oslabuje.
Proto potřebujeme porozumět tomu, proč se uchylujeme k manipulaci. Každý z nás používáme manipulaci a nemusíme být hned za zlotřilce. Ať již manipulujeme se svými dětmi nebo podřízenými, většina našich manipulací má ve svém základu dobré úmysly. Důvodem našich manipulací může být snaha si zkrátit cestu, protože sami nejlépe víme, co je dobré, a nechceme ztrácet čas nějakým vysvětlováním. Pro manažera i rodiče může být důležitý pocit, že vše má pod kontrolou. A když to mám pod kontrolou, tak si takovou zkratkou mohu vytvářet i pocit vlastní hodnoty. Ten nám také stojí za manipulaci. Leckdy dokonce za manipulaci sebe sama, abychom si před sebou uchránili svou tvář. Jenže zkratky a dobré úmysly jsou mnohdy ošidné právě proto, že sobě i druhým chceme ulehčit úsilí.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



