Americký miliardář Elon Musk letos prožívá neobyčejně šťastné období. Kurz akcií jeho společnosti Tesla Motors, vyrábějící auta na elektrický pohon, v únoru za jediný den vyskočil z 218 na 259 dolarů za kus. A tržní hodnota této malé automobilky se rázem zvedla na 31 miliard dolarů, což je více než polovina tohoto ukazatele u obra General Motors.

Důvodem tohoto skoku je projekt gigantické továrny na lithium-iontové akumulátory, který Elon Musk v únoru zveřejnil. Tyto baterie jsou klíčovým komponentem pro elektrická auta a rozšíření jejich výroby by je podle tohoto podnikatele, konstruktéra a vynálezce mělo zlevnit až o třicet procent. I když jde svým způsobem o megalomanský plán, neboť Tesla Motors je relativně malým podnikem, který loni vyrobil jen něco přes 22 tisíc elektrických vozů modelu S, ani nejskeptičtější analytici nepochybují o tom, že Musk získá na výstavbu gigatovárny potřebných pět miliard dolarů. Ne náhodou o něm týdeník The Economist nedávno napsal, že je miláčkem investorů, podobně jako byl proslulý Steve Jobs, někdejší šéf Applu. "Musk má jako málokdo talent na realizaci praktických řešení zjevně nepraktických myšlenek," napsal o tomto 42letém podnikateli americký časopis Forbes. A dokládá to úspěchem jak jeho projektu výroby špičkových elektrických vozů, tak zahájením komerčních letů do vesmíru jeho společností SpaceX.

JE AŽ PŘEHNANÝ PERFEKCIONISTA

Časopis vyzdvihuje, že "když Musk hovoří o nějakém nápadu, už začíná podvědomě pracovat na byznys plánu pro ten který projekt".

Ovšem ne vždy se tomuto charismatickému muži podaří své smělé plány bez problémů realizovat. Nyní například naráží na zdržení ve vývoji elektrického sportovně užitkového vozu, nazvaného Tesla model X.

Jak vysvětluje tyto potíže? Přiznává, že je zavinil sám: "Pokud jde o model X, jsem poněkud perfekcionista, když jde o design produktu. Je velmi těžké zkonstruovat sportovně užitkový vůz, který by byl krásný a zároveň funkční."

Elon Musk se totiž osobně podílí na vývoji každého modelu, včetně všech jeho technických i estetických parametrů. Jeho talent je prostě všestranný. Až přehnaný perfekcionismus je vlastností, která je integrální součástí jeho manažerského stylu. Když se v minulosti projevily určité technické problémy u prvního elektrického vozu z jeho automobilky, šlo o kabriolet Tesla Roadster, neváhal a sám osobně testoval všechny vyrobené kusy. A se znalostí věci pak se svými inženýry hledal odstranění případných nedokonalostí nebo závad. Například trvá na tom, že každý nový vůz současného modelu S, je sprchován silným proudem vody, aby se zjistilo, zda je opravdu vodotěsný.

I když automobilka Tesla Motors dosud nemusela svolávat své vozy k opravě, potíže se jí nevyhnuly. Loni při vážné havárii tří jejích aut, zaviněné řidiči, začaly hořet lithium-iontové baterie. Příčiny zatím vyšetřují příslušné americké orgány silničního provozu, ale Elon Musk jako manažer myslí dopředu. Zatím kupuje tyto akumulátory od Japonců. A protože dává většinou přednost tomu, že se většina komponentů vyrábí v jeho automobilce, přišel letos v únoru se zmíněným projektem výstavby gigatovárny na baterie, v jejímž čele bude s velkou pravděpodobností stát on sám.

TĚŽKO SE S NÍM PRACUJE

Zvládne to? Vždyť už dnes je až neúnosně vytížen jako generální ředitel dvou náročných podniků - Tesla Motors, ale zároveň také SpaceX (Space Exploration Technologies Corporation), který již vydělává na dopravě nákladů do vesmíru. Musk věnuje několik dní v každém týdnu oběma podnikům. Má pověst workoholika, který někdy pracuje až 100 hodin týdně. Kromě toho je předsedou správní rady a významným investorem SolarCity, podniku, který se s vysokými zisky angažuje v instalaci solárních panelů.

Tato časová náročnost podle některých analytiků ho neunavuje, naopak ho prý nabíjí ještě větší energií. Jenže má na řešení problémů obou podniků, Tesly a SpaceX, jichž je vrchovatě, vlastně jen polovinu času. Nesnáší proto dlouhé výměny názorů s podřízenými manažery.

"Pod Muskem se nepracuje snadno," napsala agentura Bloomberg. Bývalí zaměstnanci, z nichž žádný nechce být citován pod svým jménem, ho popisují jako "autokratického šéfa, který je otevřený až na samou hranici urážek". Dokonce i při týdenních poradách otevřeně a jmenovitě podrobuje zdrcující kritice některé své manažery, a to před ostatními, i jejich podřízenými vedoucími. Podle Bloomberga Elon Musk netoleruje hráče C a D, tedy z jeho pohledu druhořadé pracovníky. Člen správní rady Tesla Motors Steve Jurvetson se ovšem domnívá, že ve svém řídicím stylu je přece jen slušnější, než byl Steve Jobs, a mnohem kultivovanější než Bill Gates, zakladatel Microsoftu.

Obecně znám je Muskův svár se spoluzakladatelem a bývalým šéfem Tesly Motors Martinem Eberhardem. Ten nesnášel Muskovo údajně neomalené chování, a dokonce jej žaloval pro pomluvu. Eberhard si uchovával tlustou složku s případy toho, jak Musk údajně špatně zachází se svými zaměstnanci. Zřejmě se Eberhard nechtěl smířit s autoritativním stylem řízení nejvyššího šéfa. Nakonec však vyhozený Eberhard svou žalobu stáhl a mimosoudně se s Muskem dohodl na smíru. A tento manažer pak dokonce prohlásil, že přínos Elona Muska automobilce Tesla Motors byl a je mimořádný.

CHCE BÝT NEZÁVISLÝ

Šéf výrobce elektrických aut však přes zřejmě autoritativní styl řízení zlanařil a lanaří nejlepší manažery, například z takových podniků, jako je Toyota či průkopnický Apple, kteří pro Muska pracují většinou s nadšením. Jinak by totiž stěží mohl konkurovat velkým automobilkám. Přes těžkosti, které přináší vlastní cesta v náročné branži, však trvá na tom, že chce být nezávislý. Nic si nedělá z toho, že ostatní nováčci v odvětví, například malý americký výrobce hybridů Fisker, nedávno skončili bankrotem.

Ale Muska se obávají i velcí hráči na trhu. Například bývalý viceprezident General Motors Bob Lutz řekl už v roce 2007, že pokud automobilové odvětví podcení inovace, s nimiž přichází Tesla Motors, těžce na to doplatí. A přiznal, že už první model Tesla Roadster jej inspiroval k tomu, aby se v GM začal vyvíjet hybridní sedan Chevrolet Volt.

Investoři kreativnímu a inspirujícímu Muskovi věří, napsala agentura Reuters, "přestože Tesla Motors je mladý podnik. Ale jeho angažmá v tvrdém oboru je hodno obdivu."

Nicméně jeho automobilka již několik let vykazuje ztráty. Teprve v loňském čtvrtém kvartálu dosáhla čistého zisku, ale dluh činil 74 miliony dolarů. Předloni to bylo 396 milionů. Musk je totiž mimo jiné nucen investovat do sítě dobíjecích stanic, jichž je už několik desítek. I při jejich konstrukci a budování uplatňuje inovace, jimiž se vyznačují všechny jeho projekty. Tyto "superchargery" jsou totiž postaveny na využití solární energie a vyrábějí více elektřiny, než jí zatím jen několik tisíc majitelů modelů Tesla stačí spotřebovat. Jak Elon Musk podtrhuje, "pokud si zvolíte náš model S, můžete jezdit zadarmo a pořád, a to díky slunečnímu svitu".

Kapacita jeho automobilky je zatím velmi nízká. Letos chce zvýšit výrobu o 56 procent na 35 tisíc jednotek. Jde ovšem o luxusní vozy, které patří mezi nejdražší ve své třídě. Jsou "nadupány" elektronikou, takže se jim říká "iPady na kolech". A jejich design patří k nejobdivovanějším v branži.

Proč Musk začal s luxusními, a proto velmi drahými modely? Odvolává se na podnikatelskou strategii globálních technologických firem. Jak uvádí, například první verze mobilů, laptopů, tabletů a jiných produktů byly také nejprve velmi drahé: "Nové technologie v jakémkoliv oboru si žádají několik verzí, jimiž se postupně optimalizuje masový trh. V tom se výroba elektrických vozů podobá 150leté zkušenosti s auty s benzinovými či naftovými motory."

JE DIV, ŽE NEPŘIŠEL O PRSTY

Kde se v něm vzaly tyto jedinečné schopnosti? Ve svých deseti letech dostal od otce osobní počítač. Naučil se ho ovládat a dokázal programovat. Ve svých dvanácti letech vytvořil videohru Blastar, kterou prodal za 500 dolarů. Když jako malý kluk vydělal díky své kreativitě tak vysokou částku, vedlo ho to k podnikavosti. Jeho rodiče se rozvedli a on jako nejstarší se musel starat se o dva mladší sourozence, bratra Kimbala a sestru Toscu. S Kimbalem měli společnou vášeň pro chemii. Protože byli doma často sami, vymýšleli například různé výbušniny, které nechali explodovat. Elon se diví, že má vůbec všechny své prsty.

Elon Musk se narodil v Jižní Africe, kde tehdy panoval rasistický režim apartheidu. Ve svých 17 letech se rozhodl Jihoafrickou republiku opustit a odstěhovat se do Kanady, kde žili příbuzní jeho matky. Zdůvodnil to tím, že nechce nastoupit povinnou vojenskou službu, protože by musel případně se zbraní vystoupit proti svým černým krajanům. V Kanadě vystudoval vysokou školu, kde se seznámil se svou první ženou. Pak se přestěhoval do Spojených států, kde absolvoval University of Pennsylvania. Stal se napřed bakalářem ekonomických věd a posléze se dva roky věnoval aplikované fyzice. Chtěl sice zahájit doktorandské studium fyziky, ale po jediném dni na univerzitě se rozhodl, že místo dalšího vzdělávání se bude raději věnovat podnikání.

 

Miroslav Prchal
spolupracovník redakce

 

CO TAKHLE KOLONIZOVAT MARS

Než se tento geniální a charismatický podnikatel pustil do výroby elektrických aut, založil v roce 2002 SpaceX, podnik na výrobu raket a vesmírné lodi. Najal raketového odborníka Toma Muellera a sám kromě pozice generálního ředitele zastává i post technického šéfa. V květnu 2012 se vesmírná loď SpaceX Dragon stala prvním soukromým projektem, který dopravil náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici. Zajistil pro tuto firmu i dostatek investic. Už v roce 2006 vyhrál tendr americké kosmické agentury NASA na náhradu za zrušené americké raketoplány. A v prosinci 2008 vyhrál konkurz na 12 dopravních letů k Mezinárodní vesmírné stanici v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. Pro získání výhodných kontraktů má Elon Musk přednost před mnohými podnikateli a manažery. Je to nejen ověřená pověst technického génia, ale i to, že "umí" marketing. Ví, jak překvapit svými leckdy až sci-fi nápady, které ovšem veřejnost, i odborná, posuzuje s vážností a respektem. Přišel s projektem, který by se prý mohl uskutečnit za nějakých dvacet let - kolonizovat Mars pro 80 tisíc pozemšťanů. Zveřejnil plány na urychlení dopravy ze Země na tuto planetu a promyslel je do zarážejících podrobností. Například, že bude třeba vypěstovat nové biologické druhy rostlin, vhodných pro klima rudé planety. Kolonizace vesmíru, jak tvrdí, může zajistit přežití lidského rodu. "Stačí pád asteroidu na Zemi, erupce supersopky, ničivý virus, vznik malé černé díry na Zemi či katastrofální globální oteplování a riskujeme osud dinosaurů," přesvědčuje.

Právem je proto Elon Musk považován za vizionáře. A přitom je schopen řídit ve vyčerpávajícím denním režimu dva podniky, které operují ve vysoce konkurenčním prostředí. Největší boháči nepatří ani ve Spojených státech k oblíbenému druhu, píše agentura Reuters. Jsou však mezi nimi výjimky - boháči, které lidé obdivují. Jsou to novátoři, jakými byl Steve Jobs nebo zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page. A samozřejmě také Elon Musk.


ELON MUSK (42)

Narodil se 28. června 1971 v jihoafrické Pretorii. Otec provozoval stavební závod, matka byla dietoložkou.

V roce 1992 po absolvování vysoké školy v kanadském Ontariu odjel do USA, kde na pověstné Wharton School, součásti University of Pennsylvania, dva roky studoval ekonomii. Pak na univerzitě získal bakalářský titul z aplikované fyziky.

V roce 1995 založil s mladším bratrem Kimbalem softwarovou firmu Zip2. Tu v roce 1999 prodal tehdejšímu výrobci počítačů Compaq za 341 milionů dolarů.

V březnu 1999 spoluzaložil firmu X.com, která na internetu umožňovala platby. Ta o rok později fúzovala s podnikem Confinity, který provozoval platební služby PayPal. Nový podnik nesl pak toto jméno.

V říjnu 2002 koupil PayPal internetový dražební podnik eBay za 1,5 miliardy dolarů. Elon Musk jako akcionář vydělal na této transakci 165 milionů dolarů.

V červnu 2002 založil spolu s odborníkem na rakety Tomem Muellerem podnik Space Exploration Technologies Corporation, známý pod zkratkou SpaceX. V květnu 2012 se vesmírná loď SpaceX Dragon stala prvním soukromým projektem, který přistál u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

V roce 2003 založil s několika investory závod Tesla Motors na výrobu elektrických aut.

Jeho osobní jmění odhaduje Forbes na 8,4 miliardy dolarů, zvýšilo se za poslední rok více než třikrát.

Se svou první ženou, kanadskou spisovatelkou Justine, má pět synů, dvojčata a trojčata. V lednu 2012 se po čtyřletém vztahu rozvedl s britskou herečkou Talulah Rileyovou. Z Muskova miliardového jmění získala 4,2 milionu dolarů.

Pramen: Wikipedia, Bloomberg

 

Má pověst workoholika, který někdy pracuje až 100 hodin týdně. Tato časová náročnost ho neunavuje, naopak ho prý nabíjí ještě větší energií. Nesnáší proto dlouhé výměny názorů s podřízenými manažery.


Elon Musk je právem považován za vizionáře.

foto: Reuters

Související