Prvního ledna totiž uplynulo 100 let od prvního komerčního letu v historii, a tak na první zimní olympiádu v Chamonix v roce 1924 už sportovci mohli cestovat letadlem. Srovnám-li totiž komfort letecké dopravy například s osobním automobilem, pak letectví se ne a ne odlepit od země.

Proč letecká doprava tak málo inovuje? Vždyť od prvního letu Jumbo Jetu, toho vzrušujícího 400tunového kolosu, právě uplynulo už 45 let, a je tak dokonce starší než já (o dva dny). Spolehli byste se na cestování vozem navrženým před rokem 1969?

Využití informačních technologií v letectví je ukázkovým příkladem zaostávání. Teprve v roce 2004 - mimochodem šest let po spuštění Expandia Banky - zahájila IATA, asociace 240 aerolinií celého světa, program StB, tedy celým jménem Simplifying the Business.

Ten stál např. u zrodu elektronických letenek či čárových kódů na palubních vstupenkách. Avšak i po deseti letech nasazování StB čtyři z pěti aerolinií nedokážou většinu dokumentů sdílet elektronicky (EMD) a pouze jeden ze šesti přepravených pasažérů na světě má přístup ke své rezervaci z mobilu (Fast Travel).

Odpovědí je, že aerolinkám na inovace prostě nezbývá. Uvolněním leteckého trhu vzniklo téměř dokonale konkurenční prostředí, avšak podvázané oligopolními dodavateli: letadlo si můžete vybrat u dvou či tří firem, většina metropolí má nejvíce dvě letiště, přeletové poplatky reguluje stát...

Ten také občas přijde s nečekanou "inovací" např. v podobě dodatečných bezpečnostních opatření po 11. září, která od roku 2001 stála aerolinky bezmála 10 miliard dolarů. To je ekvivalent dvouapůlletého zisku celého odvětví! Konečně jak Richard Branson trefně poradil: "Jak se stát milionářem? Začněte jako miliardář a pak si kupte aerolinku."

Jiří Devát
generální ředitel Cisco ČR

Související