Prvního ledna totiž uplynulo 100 let od prvního komerčního letu v historii, a tak na první zimní olympiádu v Chamonix v roce 1924 už sportovci mohli cestovat letadlem. Srovnám-li totiž komfort letecké dopravy například s osobním automobilem, pak letectví se ne a ne odlepit od země.
Proč letecká doprava tak málo inovuje? Vždyť od prvního letu Jumbo Jetu, toho vzrušujícího 400tunového kolosu, právě uplynulo už 45 let, a je tak dokonce starší než já (o dva dny). Spolehli byste se na cestování vozem navrženým před rokem 1969?
Využití informačních technologií v letectví je ukázkovým příkladem zaostávání. Teprve v roce 2004 - mimochodem šest let po spuštění Expandia Banky - zahájila IATA, asociace 240 aerolinií celého světa, program StB, tedy celým jménem Simplifying the Business.
Ten stál např. u zrodu elektronických letenek či čárových kódů na palubních vstupenkách. Avšak i po deseti letech nasazování StB čtyři z pěti aerolinií nedokážou většinu dokumentů sdílet elektronicky (EMD) a pouze jeden ze šesti přepravených pasažérů na světě má přístup ke své rezervaci z mobilu (Fast Travel).
Odpovědí je, že aerolinkám na inovace prostě nezbývá. Uvolněním leteckého trhu vzniklo téměř dokonale konkurenční prostředí, avšak podvázané oligopolními dodavateli: letadlo si můžete vybrat u dvou či tří firem, většina metropolí má nejvíce dvě letiště, přeletové poplatky reguluje stát...
Ten také občas přijde s nečekanou "inovací" např. v podobě dodatečných bezpečnostních opatření po 11. září, která od roku 2001 stála aerolinky bezmála 10 miliard dolarů. To je ekvivalent dvouapůlletého zisku celého odvětví! Konečně jak Richard Branson trefně poradil: "Jak se stát milionářem? Začněte jako miliardář a pak si kupte aerolinku."
Jiří Devát
generální ředitel Cisco ČR
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.