Ceny za některé obrazy v aukcích výtvarného umění loni trhaly historické rekordy. Nejdražším kusem se v polovině listopadu 2013 stal triptych Tři studie Luciana Freuda od malíře Francise Bacona. Newyorská aukční síň Christie's jej vydražila za více než 140 milionů dolarů. Jen o den později jiná síň Sotheby's uskutečnila další astronomický prodej: za obraz Andyho Warhola s názvem Silver Car Crash zaplatil nový majitel přes 105 milionů dolarů.
Tyto horentní částky, rostoucí apetit čínských či ruských milionářů a doporučení některých bankéřů tak dohromady vytvářejí obrázek, podle něhož jsou umělecká díla ideálním způsobem, jak zhodnotit peníze. Skutečnost je ale jiná.
Především: likvidita uměleckých děl je nízká a zhodnocení koupeného obrazu v krátkém období je prakticky nemožné. Obě výše zmiňované aukční síně přiznávají, že velká část velmi cenných obrazů putujících do aukcí se v současnosti buď vůbec neprodá, anebo se ceny pohybují v dolním pásmu cen odhadních. Rekordů dosahuje jen nepatrný zlomek dražených děl. Zhodnocení investice tedy není vyloučeno, ale rozhodně ani zaručeno.
Důkazem je ostatně i index Mei Moses World All Art sledující vývoj cen uměleckých děl a velikost trhu s uměním vůbec. Odhlédneme-li od diskutabilní vypovídací hodnoty průměrování trhu s cennými plátny, index ukazuje, že ceny obrazů jako celek nerostou zdaleka tak závratně, jak se může zdát z výsledků některých aukcí. Například v roce 2012 trh s uměním klesl o přibližně tři procenta a loni si o pouhá dvě procenta polepšil. Pro porovnání - akciový index S&P 500 v těchto letech rostl o zhruba 13, respektive 30 procent.
Přestože tedy koupě uměleckého díla může v dobách těžké krize ochránit peníze před znehodnocením, rozhodně není vhodná pro krátkodobé spekulace. S ohledem na unikátnost uměleckých děl je navíc třeba velmi pečlivě zvažovat, do jakého díla peníze investovat. A také kolik za ně zaplatit. Jeden z autorů "uměleckého" indexu, bývalý profesor ekonomie z Newyorské univerzity Michael Moses totiž potvrzuje, že čím více kupec v honbě za cenných obrazem přeplatí jeho vyvolávací cenu, tím menší je jeho šance, že v budoucnu dostane alespoň tolik peněz, kolik do něj investoval.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Němec



