Je docela jedno, že je Česká republika vnitrozemský stát bez přístupu k moři. Bez námořní dopravy by lidé v celé Evropě, Česko nevyjímaje, měli dosti chudé Vánoce. Tři čtvrtiny veškerého zboží, jež dnes putuje do Evropské unie, totiž plují po moři.
Přes přístavy projde dokonce i 37 procent zboží v rámci EU. Na globálním obchodu se pak námořní doprava podílí z 90 procent. Její důležitost stále roste a spolu s tím i zájem o možnosti využití alternativních dopravních cest. V kurzu je nyní zejména možnost pravidelné plavby Severním ledovým oceánem a železniční přepravy nákladních kontejnerů mezi zeměmi EU, Ruskem a Čínou.
Svůj přínos by to mělo mít i pro české firmy. Jak pro ty, jež na Východ vyvážejí a chtějí vyvážet, tak pro ty, pro které jde o vizi budoucích zakázek na velkých infrastrukturních stavbách.
Podívejte se, kudy do Evropy putují čínské výrobky (klikněte pro zvětšení):
Jestli halu nepostavíme, chceme náhradu škody, vzkazuje "amazonský" developer Dobrovízi - čtěte ZDE
Rakouský dopravce Gebrüder Weiss chce posílit v Česku. V Brně investuje miliony eur - čtěte ZDE
Jak z nových dopravních spojení na trase EU-Rusko-Čína může těžit i Česká republika?
Odpověď najdete ve vánočním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Robert Břešťan




