Pro začínající české firmy představuje vykročení k první exportní zakázce, zahraniční vystavovatelé zase oceňují, že se mohou na jednom místě setkat se zákazníky z řady zemí, které by jinak objížděli několik měsíců. Přeji tedy veletrhu úspěšnou a dlouhou budoucnost, jež ovšem podle mého názoru záleží i na tom, kdo bude pořádající organizaci vlastnit.

 

Přidám pár osobních vzpomínek. Atmosféru, jak to tam vypadalo v roce 1967, skvěle zachycuje začátek filmu Automat na přání. Ze stejné doby pochází film Táňa a dva pistolníci, natočený podle povídky Jana Zábrany a Josefa Škvoreckého, který se pod názvem The Brno Trial promítal rovněž v britských kinech - dodnes ale nechápu, jak jej mohli angličtí školáci pochopit.

 

Jedním z mých dávných soukromých zážitků z brněnského výstaviště je malinovka v plastovém sáčku, v jakém se jinak prodávalo mléko. Nikdy jindy už jsem se s tím nesetkal. A potom samozřejmě "douzená klobása", což byl mimořádný gastronomický zážitek. Méně příjemné bylo cestování. Dálnice byla hudbou vzdálené budoucnosti a cesta z Prahy byla nesmírně dlouhá, opepřená ještě tím, že vojáci v době veletrhu pořádali na přístupových cestách k Brnu mohutné přesuny bojové techniky, což západní návštěvníky přinejmenším udivovalo.

 

V roce 1987 už jsem měl po vojně a na veletrh jsem jel služebně, neboť jsem pracoval v zásobování jedné Tesly. Automobilka Škoda tam tehdy představovala vůz Favorit. Zájem byl obrovský, na výstaviště proudily davy a ve městě kolabovala doprava. Sám jsem se k novému autu neprodral, protože jsem musel pracovat, ale kolega mi přinesl časopis a prospekty. Ještě je doma mám a musím se trochu smát, když někdo s pohrdáním napíše, že tehdy už nějaký Favorit nikoho nezajímal. Pevně přitom doufám, že české strojírenství bude někoho zajímat i za dvacet či třicet let.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-61001600-korbel-na-cestach-jak-vypadal-strojirensky-veletrh-za-socialismu