Nedorozumění, které v této souvislosti občas vzniká (a kterému zhusta podléhají i politici), pramení z nepochopení rozdílu mezi konkurenčními a komparativními výhodami v mezinárodních vztazích. Jakkoli znějí oba pojmy podobně, představují dvě zcela odlišné věci. První z nich odráží pohled firem. Druhý se vztahuje k zemím a odráží zájmy ekonomik jako celku.
Pozornost podniků je zcela přirozeně zaměřena na konkurenceschopnost. Jejím zdrojem jsou nejčastěji nižší náklady, vyšší produktivita a kvalita a rychlejší inovace. Náskok před konkurencí znamená vyšší tržní podíl a s ním zpravidla i vyšší zisky, dividendy, manažerské bonusy i zaměstnanecké mzdy. Úsilí firem o vyšší konkurenceschopnost (není-li založeno jen na podpoře státu a penězích daňových poplatníků) je hybnou silou i nepostradatelnou součástí tržního systému.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Urban
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



