Zatímco druhý nákup je z evropského pohledu zajímavý zejména astronomickou sumou (Verizon zaplatil 130 miliard dolarů, tedy částku, která by vystačila na jednorázové splacení tuzemského státního dluhu a ještě by vyzbylo na dálnici do Vídně), svět se v příštích týdnech a měsících bezpochyby víc bude zajímat o první zmíněný obchod. Za prvé proto, že Microsoft zaplatil za legendární "Nokii", která ještě nedávno trůnila na pozici největšího světového producenta mobilních telefonů, menší částku než za nákup Skypu. Dá se to mimochodem vyjádřit i minimalisticky:
Skype - $8.5B. Nokia - $7.2B.
— Rajit Vikram Singh (@rajitsingh) September 3, 2013
A za druhé z toho důvodu, že se tentokrát zřejmě naplnila předpověď příznivců konspiračních teorií, totiž že šéf Nokie Stephen Elop, který přešel do čela mobilního výrobce z Microsoftu, byl ve skutečnosti živý trojský kůň s jediným úkolem: připravit (rozuměj znehodnotit) společnost na budoucí akvizici a vrátit se zpátky "na základnu". Jestli mělo spekulace vyvrátit dnešní oznámení odcházejícího výkonného ředitele Microsoftu Steva Ballmera, že se bude šéf Nokie oficiálně ucházet o jeho post, stal se pravý opak. A protože otázka nástupnictví v Microsoftu rezonovala internetem celý minulý týden, sarkastická poznámka Mika Daubera, která převrací motivaci Microsoftu naruby, právě teď dopadá na úrodnou půdu: "7 miliard eur je za nákup nového výkonného ředitele hodně."
$7B Euros is a lot to pay for a new CEO...
— Mike Dauber (@dauber) September 3, 2013
Konspiračních teorií přesto není nikdy dost, byť jsou některé z nich míněné ironicky. "Nesrovná teď Elop Microsoft se zemí jen proto, aby ho následně prodal Applu? To je velká otázka," zatweetoval Ilmari Heikkinen a vzápětí svůj odvážný status smazal. Co kdyby Microsoft v budoucnu nabíral nové zaměstnance?
The big question is will Elop burn MS to the ground and sell it to Apple?
— Ilmari Heikkinen (@ilmarihei) September 3, 2013
Microsoft se přitom jen snaží posunout hranice zákopové války, kterou vede o uživatele mobilních zařízení se společnostmi Google, Apple a Samsung. Podivný ambivalentní vztah mezi IT giganty zajímavě vystihl Aaron Levie: "Microsoft chce být Apple + Google. Google chce být Apple + Microsoft. A Apple jen chce, aby si ho ostatní vážili."
Microsoft wants to be Apple + Google. Google wants to be Apple + Microsoft. And Apple just wants to be appreciated.
— Aaron Levie (@levie) September 3, 2013
Podle Toma Garyho z deníku Wall Stret Journal ale definitivní fúze Microsoftu s Nokií (lépe řečeno cennými vnitřnostmi Nokie) neznamená, že se Microsoft automaticky vydá správným směrem: "Nokia a Microsoft zkombinované dohromady mají rozměry a zkušenost, díky nimž mohou vytvořit novou generaci zbytečných mobilních zařízení, které si nikdo nekoupí."
Nokia and Microsoft combined have the scale and experience to make a whole new generation of irrelevant mobile devices that nobody will buy.
— Tom Gara (@tomgara) September 3, 2013
Trefně o tom pojednává i Miloš Čermák. V aktuálním vydání Ekonomu použil metaforu dobře rozjetého vlaku, který v minulosti odbočil na slepou kolej.