Analytici se rozcházejí v tom, jestli investorům radit "nakupovat", anebo "prodávat". Každopádně vývoj akcií Tesla Motors je fascinující. Z hodnoty 27 dolarů přibližně před rokem vystoupaly aktuálně na téměř 160 dolarů. Jejich cena poskočila vzhůru minulý týden, když firma oznámila své čtvrtletní výsledky, a jakkoli se očekávala mírná ztráta, tak se šéf firmy Elon Musk mohl vykázat hrubým ziskem přes 26 milionů dolarů. Společnosti výrazně vzrostl obrat, počet prodaných vozů ve druhém čtvrtletí činil 5150 kusů. "Velká jízda" výrobce drahých elektromobilů tak pokračuje. Kalifornská firma, založená v roce 2003, dnes zaměstnává asi tři tisíce lidí a má tržní kapitalizaci 18 miliard dolarů. To je zhruba čtvrtina hodnoty automobilky Ford. Rozdíl je ovšem v tom, že Tesla Motors vyrobí za rok stokrát méně aut. A byť produkce stoupá a do roku a půl by měla být dvojnásobná, tedy 40 tisíc aut ročně, i to je v automobilovém průmyslu velmi málo.Nemusí jít ovšem o bublinu. Zákazníci auta od Tesly milují a platí za ně mnohonásobně více než za elektromobily konkurence. Cena Modelu S začíná na 50 tisících dolarů, zatímco například Nissan Leaf lze koupit již za polovinu. V obou případech jde o auta vybavená výlučně elektromotory.
Ta jsou na amerických silnicích stále spíše raritou. Očekává se, že do roku 2020 by jich mohlo být zhruba procento ze všech prodaných vozů. Blízkou kategorií jsou hybridy, buď takové, které lze pohánět jak elektromotorem, tak spalovacím motorem (nejznámější je Toyota Prius), anebo ty, u nichž spalovací motor slouží pouze k dobíjení baterie (například Chevrolet Volt). Těch by se v roce 2020 mohlo prodávat pět, respektive dvě procenta. Hodně záleží na technologiích spojených s dobíjením baterií. To je stále největší problém. Pokud se podaří přijít na to, jak auta dobíjet rychle a pohodlně, a pokud bude k dispozici dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, mohou být ta procenta i výrazně vyšší.
Dalším důvodem, proč investoři firmě Tesla Motors věří, je její zakladatel a šéf Elon Musk. Jednačtyřicetiletý byznysmen, který zbohatl na internetové firmě PayPal, je považován za vizionáře a často i génia. Musk vedle Tesly založil a řídí ještě společnost SpaceX, která se zabývá dopravou do vesmíru. Loni jeho kosmická loď Dragon přistála úspěšně na mezinárodní kosmické stanici ISS. "Jsme levnější než Rusové, dokonce i než Číňani," říká Musk v roli průkopníka soukromého dobývání kosmu. Jeho kariéra přitom není jen seznamem úspěchů a cestou vzhůru, jak to u miliardářů někdy bývá. Byť vydělal stamiliony na předešlých projektech, tak se před pěti lety - právě kvůli potížím Tesly - ocitl na pokraji bankrotu. Musel prodat svoji podzvukovou stíhačku, a české čtenáře může potěšit, že se jednalo o model L-139 Albatros tuzemské výroby. Ve stejné době se také rozešel se svojí ženou, matkou jejich pěti dětí.
Ale potíže se mu podařilo překonat, dnes už je zase na seznamu miliardářů, a díky růstu akcií Tesly činí jeho majetek 7,5 miliardy dolarů. V minulých letech, zejména ve volebním roce 2012, čelil kritice některých politiků, že si svůj úspěch nechá "spolufinancovat" americkými daňovými poplatníky. "Tesla? To nejsou úspěšní byznysmeni, ale neschopné nuly," prohlásil například Obamův protikandidát, republikán Mitt Romney.
Do jisté míry to byla kritika oprávněná, Tesla Motors dostala od vlády v roce 2010 - podobně jako řada jiných automobilek - nízkoúročenou půjčku 465 milionů dolarů. Stalo se tak ovšem na základě legislativy schválené už Obamovým předchůdcem, prezidentem Georgem Bushem. A hlavně, Tesla už letos v květnu oznámila splacení půjčky, a to o devět let dříve, než musela.
Podaří se Tesle "zlomit" to, co se automobilkám v posledním století nepodařilo? Totiž prosadit technologii, která má šanci být levnější, bezpečnější a spolehlivější? A která zbaví západní svět alespoň do určité míry závislosti na ropě? Je předčasné na tuto otázku odpovídat a zatím jde stále o velmi vzdálený cíl. Ale poprvé v historii má k němu průmysl alespoň nakročeno.
Miloš Čermák
50 tis. USD
Na této sumě začíná cena elektomobilu Tesla S. Konkurenční modely lze koupit i za polovinu.


Jedním z důvodů, proč investoři firmě Tesla Motors věří, je její zakladatel, vizionář a pro mnohé génius Elon Musk.
Foto: ČTK/AP, ilustrace Miloš Gašparec
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Miloš Čermák



