V posledních zhruba deseti letech se ale mírně podivuji nad texty, které označují tento nápoj za „kolovou“ limonádu a tvrdí, že její zrod byl inspirován snahou přinést náhražku americké Coca-Coly.

 

V někdejším Československu bezpochyby vznikaly levnější náhražky Coca-Coly či Pepsi (byť oba tyto nápoje se zde od konce 60. let v licenci také vyráběly). Mnozí si jistě vzpomenou: Arocola, Pragocola či Citrocola. Podobné „národní“ coly ostatně existovaly i v mnoha jiných státech.

 

Když jsem však poprvé psal o Kofole, žili ještě pamětníci, kteří tvrdili, že Kofola má s nápoji kolového typu podobnou jen barvu. Za zrodem Kofoly podle nich stál výzkumný úkol, jehož smyslem bylo najít využití pro zbytkovou surovinu vznikající v pražírnách kávy. Základem Kofoly se přitom stala jablečná šťáva obarvená karamelem, takže její chuť nemá s pravou Coca-Colou mnoho společného. Ale možná jde o „vzpomínkový optimismus“ a ve skutečnosti tam nějaká snaha napodobit Západ opravdu byla.

 

V každém případě příběh Kofoly ukazuje, jak je v byznysu důležitá práce se značkou a symboly. Kofola totiž zaznamenávala v Čechách ústup ze slávy už od poloviny sedmdesátých let, kdy se na trhu začaly objevovat nové a poměrně chutné nápoje, například Liberta či Brona. A kde jim je dnes konec, zatímco z Kofoly se stal fenomén.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-59897840-korbel-na-cestach-kofola-ma-jedno-tajemstvi-na-zacatku-byl-vyzkumny-ukol