1. JDĚTE PŘÍKLADEM
Když přijde manažer pozdě na poradu a navíc nepřipravený, těžko přesvědčí své podřízené, že by se měli chovat jinak. Tip personalistky Hany Kyrianové: "Jednou týdně si vzpomeňte, co jste měli a neměli rádi u svých nadřízených, a porovnejte to s vaším vlastním chováním."
2. NECHTE SI PORADIT
Nezříkejte se rad, ba právě naopak. Ředitelka komunikační agentury Ogilvy Dita Stejskalová doporučuje konzultace s mentorem nebo koučem. "Existuje řada věcí, které nemůžete říci podřízeným, nadřízenému ani nikomu z rodiny. Lze je probrat pouze s mentorem," upozorňuje Stejskalová.
3. BAVTE SE PRACÍ
Přemýšlejte, co vás na práci baví, a zkuste tuhle složku posílit, radí indický kouč Srikumar Rao. A s jeho doporučením v zásadě souhlasí i úspěšní čeští manažeři. Zbyněk Frolík, zakladatel a spolumajitel firmy Linet, která vyrábí hlavně nemocniční lůžka, považuje emoce a zaujetí pro věc za nejlepší motor úspěšného podnikání.
4. BUĎTE O KROK NAPŘED
Naučit se předvídat je pro manažera jedna z nejdůležitějších schopností. Jiří Devát, šéf firmy Cisco, pochází z hokejového města Zlín a jeho rada je proto inspirovaná děním na ledě a Waynem Gretzkym. Zní: bruslit je třeba tam, kde puk bude, ne tam, kde nyní je. Proto se Devát snaží přemýšlet, jak se bude trh vyvíjet, a připravuje se na to.
5. ŠETŘETE ČASEM
Čas je jedna z nejcennějších komodit, zvlášť u vysoce postaveného manažera. Naučte se s ním hospodařit tak, aby byla vaše práce co nejefektivnější. Když několik dobře placených manažerů diskutuje hodiny o nákupu nové technologie, které nikdo do detailu nerozumí, je to plýtvání. Lepší je nechat si zpracovat analýzu. A praktický tip: "Porada nemůže být delší než dvě hodiny," myslí si Jindřich Procházka, zakladatel firmy Sapeli vyrábějící dveře. Pak už stejně málokdo dává pozor.
6. UČTE SE PRŮBĚŽNĚ
Nikdy nemůžete propadnout pocitu, že už víte všechno. Vzdělávat se lze u knih, na seminářích nebo v praxi - třeba návštěvou podobných firem doma či v zahraničí. Důležitá však je především soustavnost. "Nečekám, že se ze mne stane po školení nový člověk, ale vždy se snažím vybrat si jednu dvě věci, se kterými pak dále pracuji," radí Markéta Stržínková, ředitelka pojišťovny pohledávek Atradius pro střední a východní Evropu.
7. BUĎTE OTEVŘENÍ
Nesnažte se hrát roli, která vám není vlastní. "Upřímnost a otevřenost se cení a vzbuzuje důvěru," říká Magdalena Souček. Můžete také zkusit zapracovat na svých komunikačních schopnostech. "Buďte pozitivní, to vám otevře mnohé dveře a ostatní vám pomohou spíše, než když budete věčně negativistický morous," radí Hana Kyrianová.
8. NEKRITIZUJETE SVŮJ TÝM
Za zavřenými dveřmi si samozřejmě můžete v týmu vše vyříkat. Ale pokud budete kritizovat svůj tým "venku", je to podobné, jako když si řemeslník stěžuje, že si nakoupil špatné nástroje, a proto odvádí nekvalitní práci. Když tým nefunguje, je na vás, abyste své podřízené povzbudili, motivovali nebo případně vyměnili.
9. ZBAVTE SE PRAVIDEL
Nechte své podřízené v klidu pracovat. S menším úsilím od nich většinou získáte lepší výsledky. "Šéf má tvořit strategii, poté musí lidem nechat samostatnost," říká Jan Musil, předseda představenstva ČKD Group. Nepište zaměstnancům sáhodlouhé hromadné e-maily s pokyny, co mají dělat, stejně si to celé nepřečtou.
10. ŘIĎTE SE INTUICÍ
V podnikání je třeba spoléhat hlavně na tvrdá data, fakta a analýzy. I přesto vedou občas k úspěchu zdánlivě nelogická rozhodnutí založená na intuici. Spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates říká: "Někdy se prostě musíte řídit svojí intuicí." Trochu obtížné je vybrat tu správnou chvílí.
Jak vypadá recept na úspěšné podnikání?
Jaké jsou slabiny českých manažerů?
A jak si člověk může vytvořit ideální pracovní podmínky?
VELKÉ TÉMA JAK BÝT LEPŠÍ ŠÉF NAJDETE V AKTUÁLNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÉ VYŠLO VE ČTVRTEK 28. ÚNORA.