Prezident může svým chováním významně ovlivňovat podnikatelské prostředí. Především by měl být důstojným reprezentantem země a přispívat k jejímu dobrému jménu v zahraničí. Image státu totiž významně ovlivňuje pohled zákazníků na zboží z něj pocházející.
Na zahraniční cesty by neměl nikdy vyrážet sám. Měl by být obklopen exportéry a pomáhat jim pronikat na cizí trhy. Ideální bude, když jeho cesty povedou co nejčastěji mimo EU. Radu České národní banky by prezident neměl jmenovat jen z osob s podobným světonázorem. Měla by být různorodou skupinou odborníků s realistickým pohledem na evropský integrační proces.
Prezident by se neměl bát vetovat nekvalitní zákony. Od vlády by měl u každého zákona požadovat důkladně zpracovanou analýzu dopadu na podnikatelské prostředí. Neměl by se bát ani jmenovat mladé kvalitní soudce vybavené alespoň elementární znalostí ekonomie. Špatná vymahatelnost práva, mnohdy způsobená neschopností soudců řešit složité kauzy, totiž patří k významným problémům podnikatelského prostředí, která nutí mnoho podniků opouštět republiku.
Prezident by měl přispívat k tomu, aby spolu hovořily ty části společnosti, které u nás příliš nekomunikují, jako například politikové s akademiky či podnikatelé s umělci. Jen z takové spolupráce vzniká kreativita, která může být do budoucna naší odpovědí na nástup nových ekonomických velmocí.
Budoucí prezident by neměl naši zemi uzavírat a strašit vnějším nepřítelem. Měl by vysvětlovat význam otevřenosti, která je pro český byznys důležitá i při nabírání pracovní síly ze zahraničí, bez které se kvůli stárnutí populace v budoucnu neobejdeme. Zatím na tom v tomto ohledu jako země, která poskytuje ročně nejméně občanství z celé EU, nejsme příliš dobře.
Radek Špicar
viceprezident Svazu průmyslu a dopravy