Krize de facto skončila, tedy pokud jde o rodinné podnikání. Vyplývá to z celosvětové studie poradenské společnosti PwC z letošního října, kterou má týdeník Ekonom v Česku exkluzivně k dispozici. Pětašedesát procent rodinných firem zejména z východní Evropy, Latinské Ameriky a z Blízkého východu hlásí, že jim loni vzrostly tržby.

Přitom ještě v roce 2010 s takto optimistickým tvrzením mohla přijít méně než polovina. Pouze 19 procentům rodinných firem tržby klesly, oproti 34 procentům v roce 2010. Více než 80 procent podniků, které oslovila společnost PwC, pak v příštích pěti letech optimisticky očekává trvalý nebo dokonce agresivní růst. A velmi jistě jsou o tom přesvědčeni zástupci 39 procent zkoumaných firem, zejména v Indii, v Jihoafrické republice, v Singapuru či v Jižní Koreji.

Celosvětový optimismus

Vzhledem k tomu, že rodinné podniky představují celosvětově zhruba 80 procent všech zaregistrovaných společností, mohlo by se zdát, že z krize je venku celá planeta, reálný podíl tohoto typu podnikání na tvorbě HDP však činí v jednotlivých zemích obvykle kolem 40 až 60 procent. Přesto výsledky potvrzují, že právě v rodinných firmách je naděje postkrizového restartu.

Z šetření PwC mezi dvěma tisíci rodinných firem ve 28 zemích všech kontinentů (Česko mezi nimi není, ale PwC u nás obdobný výzkum uskutečnila loni) vyplynulo, že na vzestupu je tento segment ekonomiky na všech kontinentech. "Optimismus je namístě," zdůrazňuje pro týdeník Ekonom David Borkovec, partner české pobočky společnosti PwC, který se problematikou rodinných firem dlouhodobě zabývá. 

 


 

Týdeník Ekonom - č. 45/2012Jak se rodinné firmy vyrovnávají s globalizací? Jak jsou rodinní podnikatelé spokojeni s mladými manažery? Jak to dopadne, když úspěšní žádají pomoc od státu?

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 8. LISTOPADU.

banner 2

Související