Češi jsou pragmatici a více než značka výrobků je zajímá výhodná cena. Podle průzkumu agentury TNS Aisa sleduje při nákupu značku - v závislosti na druhu zboží - maximálně třetina zákazníků (viz graf Důležitost značek při nákupu).

Například značka banky je pro českou populaci stejně důležitá jako značka piva nebo sportovních bot. Pouze v případě aut a mobilů je zájem o značku větší: tedy 44 procent u mobilů a 38 procent u aut. Z toho plyne, že brand pomáhá s rozhodováním u nákupu výrobků, kde je příliš velké množství kvalitativních parametrů.

Zatímco pro ženy je značka podle průzkumu důležitá hlavně v kosmetice, pro muže hraje nejvíc roli u piva a při nákupu elektroniky. Pro mladé lidi je rozhodující u techniky a oblečení, zatímco pro starší u služeb typu pojišťovna a banka. Naopak bez ohledu na věk se minimálně hledí na značku při výběru mobilního operátora nebo cigaret.

Jan Štětka

Související