Hodil do nepřátelského opevnění granát, ale sám se zapomněl dostatečně krýt před zničujícími následky výbuchu. Tak charakterizují kuloární názory postup pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) v kauze Dopravního podniku (DPP). Jako jediný významný spojenec mu na magistrátě zůstal jen lídr TOP 09 Zdeněk Tůma, kauza DPP může primátora dokonce stát jeho politickou kariéru.

Primátor dosadil do čela klíčové firmy hlavního města Vladimíra Liche, jenž zpřetrhal všechny vazby bývalého vedení na "spřátelené" dodavatele, a ještě stačil podat na své předchůdce trestní oznámení. Jenže pak se scénář primátorovi vymkl z rukou. Jeho spolustraníci z ODS Liche odvolali. A kauza dospěla do patové situace, která ovšem nahrává Svobodovým protivníkům: Primátor působí v současné době na magistrátě jako kůl v plotě a ztrácí politické body.

A dopravní podnik se musí vypořádat s nedostatkem financí. Přitom primátor ani "jeho" zbývající lidé podle všeho nemají sílu nabídnout z této situace východisko.Kauza má několik pozoruhodných aspektů. V čistě věcné rovině jde o budoucnost DPP, který podle některých názorů nezbytně čeká v dohledné době restrukturalizace. Na opačném konci se kauza dotýká i celostátní politiky - Svobodova prohra by oslabila pozici ODS jako celku, i post jejího šéfa a premiéra Petra Nečase, jenž se za primátora zatím stavěl. Zároveň však Svoboda zjevně píchl do sršního hnízda celého pražského byznysu, i do velkých hráčů jako PPF, J&T nebo Škoda Transportation.

Pro chytrou horákyni

Nejprve k finanční situaci DPP. Vladimír Lich prohlásil, že je "velmi dobrá" - ale hlavně proto, že prý sám našel možnosti úspor až ve výši 1,5 miliardy korun.

Praha na začátku září, zdá se, úspěšně přežila razantní změnu dopravního systému, největší za poslední čtvrtstoletí. Ta měla "optimalizovat" dopravu, ovšem podnik ani primátor neskrývají, že cílem bylo "také" ušetřit. "Konkrétně od září uspoříme 45 klasických autobusů - i když místo nich navíc bude zase potřeba 27 kloubových. V tramvajích půjde o úsporu 20 vozů," říká Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, organizátora pražské hromadné dopravy. V médiích sice padla cifra 400 milionů korun, jenž má změna systému ročně uspořit - ale Ropid ani DPP ji týdeníku Ekonom nepotvrdily. "Konkrétní úspora vyplyne až z vlastního provozu," uvedla Aneta Řehkovská z tiskového oddělení DPP.

Týdeník Ekonom - č. 36/2012Výraznější úspory, v řádu jednotek miliard (roční rozpočet DPP se pohybuje kolem 15 miliard korun) se Vladimíru Lichovi podařilo zajistit tím, že snížil dříve dojednanou dodávku nových tramvají od Škody Transportation z 32 na 17, respektive odložil dodávku už nasmlouvaných vozů. Podle vyjádření tajemníka primátora Marka Hanče nebude také dopravní podnik muset odebrat autobusy od společnosti SOR Libchavy, s čímž se původně počítalo. Investice tak opět o něco klesnou.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 6. ZÁŘÍ, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související