Je něco, co se v budoucnu nikdy nebude prodávat přes internet?
Jedna věc je samotný nákup přes internet, druhá je otázka dodání. Dneska už si on-line můžete koupit i psa. Není problém, aby šikovný chovatel měl webkameru v kotci. Přes ni se můžete podívat, jak se štěně chová, a rovnou si je koupit. Ale těžko si zvíře necháte poslat poštou, musíte si pro ně dojet osobně.
Je dnes ještě možné vybudovat úspěšný úplně nový e-shop?
Ano, ale asi ne tak veliký jako Alza.cz nebo Mall.cz, protože to jsou obrovské nákupní galerie. Stále je dostatečný prostor pro specializované zboží, jako je textil, stavebnictví nebo autoprůmysl. Chce to využít potenciálu, že na internetu lze nabídnout mnohem více zboží. Když půjdete do specializované kamenné prodejny, tak ta prostě zákonitě nemůže mít tak širokou nabídku zboží jako e-shop.
Jak velký je v současné době český trh e-commerce?
Podle našich výzkumů je to za loňský rok 37 miliard korun v tržbách za zboží a přibližně 15 miliard korun za služby. Ještě kolem roku 2006 vykazoval trh skokový růst meziročně o desítky procent. Dnes roste asi o 12 procent.
Lobbujete, podobně jako jiné asociace, v zastoupení velkých e-shopů u politiků?
Naší prací je vystupovat za naše členy i vůči státní správě, řešíme s ní například implementaci nových evropských směrnic. Ale lobbing není v současnosti naší prioritou, poslance a senátory denně nenavštěvujeme.
Jednou z hlavních náplní práce asociace APEK je certifikování kvalitních e-shopů. Jak tento proces v praxi probíhá?
Certifikační protokol má v současné době 52 pravidel, kde kontrolujeme převážně právní náležitosti, které se týkají zveřejňovaných informací o provozovateli, kontaktech nebo reklamaci na webu. V několika bodech jdeme ještě nad úroveň vyžadovanou právními normami.