Vzdělání:
V roce 2002 promoval na 1. lékařské fakultě UK.
Kariéra:
Začínal jako lékař záchranné služby a anesteziolog na kardiochirurgii. Poté provozoval franšízovou pekárnu Fornetti a založil síť Fruit Frog - ovocné koktejly.
Do ODS vstoupil v roce 2003, od roku 2008 je jihočeským zastupitelem za ODS. Ministrem průmyslu a obchodu se stal loni 16. listopadu.
Má české strojírenství budoucnost, nebo těží jen ze staré technické slávy?
Aktivity ministerstva se zaměřují především na to, aby malé a střední firmy dokázaly posílit svoji konkurenceschopnost. Už v 90. letech byl vypracován systém podpory výzkumu, který řadě firem umožnil, aby se z technického hlediska udržely na špičce. Právě teď se ukazuje, že to byl dobrý krok.
Někteří výrobci strojů mají domácí kapitál, nejsou součástí nadnárodních koncernů. Takové firmy potřebují, aby jim politici a diplomaté otevírali dveře...
Často nyní míříme na mimoevropské trhy, kde je trochu jiné sociální a politické uspořádání. V těchto státech bývá skutečně důležité, aby tam politici a diplomaté otevírali dveře. Tím se zabývá naše nová proexportní strategie, tomu má sloužit nové organizační uspořádání podpory vývozu včetně zahraniční sítě, nových služeb a nového uspořádání CzechTradu.
Proexportní strategie zahrnuje množství zemí. Které jsou nejzajímavější z hlediska strojírenství?
Jsou tam státy, které mají obrovský potenciál, například Čína, Indie, Irák, Turecko, Vietnam a Jihoafrická republika.
Jenže v Číně se snaží prosadit všichni, a Česko není tak významné, aby dokázalo lobbovat jako Německo. Nedávalo by smysl upnout se více na Kambodžu či Kazachstán?
V Číně se přetlačují světoví hráči, protože jde o obrovský trh. Právě proto máme ve strategii i mnohem menší země, kde české výrobky mají dobré jméno. Po roce 1989 jsme některé trhy z politických důvodů zbytečně opustili. Jde například o Rusko, Kazachstán, Bělorusko a Ukrajinu. V těchto zemích se české firmy mohou uplatnit možná v menších objemech než v Číně, ale snad lépe, pokud jde o ceny a další podmínky. Čína je bezpochyby složitým trhem. Musíme dělat všechno proto, abychom tam uspěli, ale upínat se pouze na Čínu by bylo nerozumné.
Strojaři potřebují vystavovat také v cizině, protože obráběcí centra se nedají prodávat po internetu. Jak to bude s podporou účasti na specializovaných veletrzích?
Ve spolupráci s Hospodářskou komorou jednáme o prodloužení projektu specializovaných výstav a veletrhů. Důležité ale je i to, že podporujeme, aby se cizinci mohli přijet podívat k nám. Letos jde například o Brazilce a Mexičany. Pokud jde o podnikatelské mise, koncem září míříme do Ruska. V říjnu následuje cesta do USA, po které podnikatelé už dlouho volali. Diskutujeme o Thajsku, Vietnamu a Barmě.
ANALÝZU ČESKÉHO STROJÍRENSTVÍ NAJDETE V POSLEDNÍM EKONOMU, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 6. ZÁŘÍ, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:
Petr Korbel
Foto: Archiv