Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.
APLIKACI STAHUJTE ZDE.
Arkadij Volož, šéf největší a nejoblíbenější ruské vyhledávací služby Jandex (Yandex.ru), může být spokojen s více než skvělými výsledky své firmy. Loni činily tržby 622,2 milionu dolarů a čistý zisk 179 milionů dolarů. V letošním druhém čtvrtletí vzrostl obrat meziročně o 50 procent a čistý zisk dokonce o 76 procent.
Jandex si tak drží na ruském trhu vysoký podíl - přes 60 procent. Ostatně, náskok před západními soupeři si zachovává už od roku 2000. Jak připomněl týdeník The Economist, služby tohoto vyhledávače vycházejí z tvarosloví ruského jazyka, který je syntetický jako čeština, takže je možno hledat informace netoliko podle slov v prvním pádu, ale i podle skloňovaných či časovaných tvarů.
Jenže ani dravá konkurence nespí. Americký vyhledávač Google ve druhém kvartálu zvýšil meziročně podíl na ruském trhu o dvě desetiny, na 26,8 procenta. Jandex tedy nezahálí. Šéf Arkadij Volož nedávno hrdě oznámil: "Zavádíme novou verzi indexace stejného kalibru jako americké vyhledávače Bing (Microsoft) a Google, která je aplikována nejen v Rusku, ale i ve vyhledávacích službách Jandexu na Ukrajině, v Kazachstánu, Bělorusku a Turecku."
I pro ty, kteří mluví tatarsky
Šance Jandexu na posílení pozice jsou: ve vývoji a výzkumu pro něj pracuje přes 300 vědců a techniků v Moskvě a také výzkumná laboratoř Yandex Labs v americkém San Francisku. Další předností Jandexu jsou relativně nové a vysoce žádané služby jako například zveřejňování dopravních dat o Moskvě. V aplikacích pro chytré telefony se uživatel z mapy dozví, kudy má jet, aby se v ruské metropoli vyhnul zácpám.
Snadné vyhledávání informací je umožněno také tím, že i při nejasně formulované otázce, kterou uživatel napíše, Jandex odpoví. Má totiž rozsáhlý systém, zvaný Spectrum, který podle statistických údajů odhadne, co uživatel chce vlastně vědět.
Těchto a podobných služeb, které odpovídají nárokům ruského trhu, poskytuje Jandex hned několik desítek. A jako čistě ruská firma se podle týdeníku The Economist těší doma značné popularitě i proto, že "od finanční krize v USA v roce 2008 začalo v Rusku mnoho lidí pochybovat, zda je zahraniční manažerské know-how tak dokonalé, jak se o něm soudilo".
Avšak pouze ve čtyřech zemích světa mají místní prohlížeče převahu nad zahraničními rivaly, především nad Googlem. Je to kromě Jandexu jihokorejský Naver, český Seznam.cz a čínský Baidu. Arkadij Volož označuje Jandex za lokální firmu. Jako střízlivý matematik tento osmačtyřicetiletý rodák z Kazachstánu samozřejmě neplánuje expanzi do Spojených států. Ví, že by tam neobstál. Pronikání na další trhy se ale nebrání. Zkušený manažer poukazuje na to, že internetový trh ve Spojených státech se od evropského i ruského liší. A to jak potřebami uživatelů, tak charakterem investorů.
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 16. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE: