O tom, že moderní olympiáda je velký byznys, nikdo nepochybuje. Ve sponzoringu, exkluzivních partnerstvích, reklamě a marketingu spojeném s olympijskými hrami se na celosvětovém trhu točí miliardy dolarů.

Velké světové firmy si za drahé peníze kupují práva na využívání olympijských symbolů. Pro organizační výbor olympiády v Londýně pracuje celá armáda právníků, která se stará o to, aby tyto symboly nezneužil někdo, kdo za to předem nezaplatil. Až to někdy vede k absurdním situacím, kdy strážci olympijského pořádku donutili kreativního řezníka odstranit ze své výlohy symbol olympijských kruhů vytvořený z voňavých, provázaných, vlastnoručně vyrobených uzenářských pochoutek.

Byznys je zkrátka byznys, a ten má, podobně jako sport, svá pravidla. Vždyť jen hodnota kontraktů uzavřených britskými společnostmi k užívání olympijských symbolů dosahuje sedmi miliard liber (přes 220 miliard korun).

Rychleji, výše, silněji

Své si z olympiády uloupne i Česká republika. Například český olympijský výbor v posledních čtyřech letech získal od sponzorů nezanedbatelnou sumu (a historicky dosud nejvyšší) - půl miliardy korun; další položkou jsou individuální sponzorské smlouvy se sportovci.

Ke hrám se v Česku hlásí velcí hráči: Pilsner Urquell, ČEZ, Škoda Auto či RWE, kteří se jistě ochotně podepíší pod tradiční olympijské heslo "Citius, altius, fortius" (Rychleji, výše, silněji) vyjadřující cíl olympijského hnutí, úsilí o neustálý pokrok.

Vždyť která firma by nechtěla být rychlejší než konkurence, silnější než ostatní firmy a mít vyšší zisky? Zde ale asi analogie s duchem olympiády končí. Kdyby se některá z ať už malých či velkých firem snad chtěla řídit výhradně heslem Pierra de Coubertina "Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se," mohla by rovnou zavřít krám.

Robert Břešťan
šéfkomentátor týdeníku Ekonom

"Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se?" To rovnou zavřete krám

Související