Martina Blahová (34)

Vzdělání:
Vystudovala Střední zdravotní školu, studia na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity nedokončila.

Kariéra:
Dva roky strávila v USA na studijně-pracovním pobytu, po návratu působila v Dušek Tours, později vedla moravské pobočky německé cestovní kanceláře Neckermann.
V roce 2009 začala řídit firmu Orbix, sesterskou společnost Student Agency, která se specializuje na služební cesty pro firemní klientelu. O rok později se stala generální ředitelkou celé Student Agency.

Soukromí:
Je svobodná, mezi koníčky patří práce, cestování a squash.

Když se generální ředitelky Student Agency Martiny Blahové zeptáte na její koníčky, bez otálení vypálí: "Práce." A nelze jí to nevěřit. Ve svých čtyřiatřiceti letech má pod palcem úspěšnou firmu zahrnující řadu činností od prodeje letenek, zájezdů, studijních pobytů, provoz autobusových linek a nově i vlaků RegioJet.

Její poslední dovolená trvala týden a byla na ní předloni. I když si sama uvědomuje, že to není nic, čím by měla být pro ostatní vzorem, říká: "Prací žiji naplno a to nadšení je silnější než potřeba dovolené."

O angažmá Martiny Blahové do vedení Student Agency majitel firmy Radim Jančura usiloval několik let. "Viděl moji práci v předchozích firmách a myslím, že ho přesvědčilo mé nadšení a tah na branku," vzpomíná Blahová, která se jako manažerka snaží obklopovat lidmi s podobným cítěním. "Tah na branku je klíčový, snažíme se překračovat konkurenci nápady, být o krok napřed. A to bez těch správných lidí, kteří nemají klapky na očích a nabízejí jiný úhel pohledu, není možné," shrnuje nároky na své spolupracovníky, mezi nimiž je na české poměry neobvykle vysoký počet žen. To Blahová vysvětluje zejména tím, že ženy mají větší smysl pro detail. "A my se na detaily v kvalitě velmi zaměřujeme. Díky detailům můžeme být jiní. Jde třeba i o to, abychom neměli sklo ve vlacích upatlané od otisků prstů," ozřejmuje.

Klasickou "personalistickou" otázku, kde se vidí za pět let v situaci, kdy ve firmě nemůže postoupit do vyšší pozice, podle svých slov nijak neřeší. "Snažím se dávat maximum této firmě. Vlastní byznys zatím nezvažuji," reaguje stručně.

Její běžný den vypadá jednoduše: ráno přijde do práce a večer z ní odejde. Mezitím, jak říká, "řeší operativu". "Denně mi přijde přes 150 e-mailů. Manažeři s námi probírají, zda jdeme správnou cestou, aby se jejich a naše představy nelišily. Kontrolujeme na týdenní bázi průběh byznysu, finanční výkazy... Třeba včera byl den, kdy jsem si sedla do zasedačky v devět ráno a odešla v půl osmé," popisuje s klidem to, co by pro jiného bylo možná pracovní noční můrou.

Za hlavního vizionáře ve firmě platí Radim Jančura, Blahová pak sebe označuje za člověka, který se snaží vize naplňovat, přivádět do praxe, případně korigovat. "Vize je vždy daleko od realizace, Radim má vizi, já se ji pak snažím zasadit do firmy," poznamenává. S Jančurou se znají zhruba 12 let a Blahová respektuje jeho právo veta. "Ale Radim umí naslouchat, a pokud máte ten správný argument, který ho přesvědčí, není pro něho problém ustoupit."

Svoji práci bere Blahová ve vztahu k české společnosti i trochu edukativně. "Naším posláním není jen byznys, ale i to, aby lidé nezavírali oči před věcmi, které je mají zajímat. Chceme lidi i vzdělávat, aby věděli, na co mají nárok, aby třeba věděli i to, na co jdou státní dotace," říká s odkazem na konkurenční boj se státem dotovanými Českými drahami.

"My, Češi, jsme v mnoha věcech velmi konzervativní. Málo známe svá práva a málo se o ně hlásíme například v jednání s úřady. Lidem tu stále chybí větší sebevědomí," říká i s ohledem na svoji dvouletou zkušenost ze života ve Spojených státech. Na zákaznících Student Agency prý ale už sama vidí, že se situace mění. "Lidé více přemýšlejí, více vybírají a jsou postupně náročnější," shrnuje.

Pokud jde o novou konkurenci, která se chystá v podobě společnosti LEO Express, Blahová ji spíše vítá. "Konkurence vás nutí posouvat věci rázně a rychle kupředu. Na druhé straně je i nepříjemná, protože část trhu vám konkurence vezme. Ale bez ní tu byly České dráhy a vidíte, jaký mají standard. Konkurence má přínos pro cestující. Vždy je pro konkurenty místo, ale vy musíte zvolit tu správnou strategii," shrnuje mladá žena, která za svůj vzor považuje političku Miroslavu Němcovou: "Líbí se mi její přístup k politice, její pragmatičnost bez emocí a bez intrik."

Hlavní věcí, jíž nyní Blahová žije, je nadcházející spolupráce RegioJet s Deutsche Bahn na trase Praha-Hamburk. "Některé vlaky budou končit v Berlíně, jiné budou pokračovat až do Hamburku. To, co pro Deutsche Bahn chystáme, bude posun i v jejich službách. Kompletní provoz zajistíme my, budeme kvůli tomu muset mít devět nových souprav. Konkrétnější ale zatím být nemohu," říká Blahová. Ostatně - kdo jiný by měl tajemství své firmy (byť v tomto případě jen dočasné) strážit přísněji než generální ředitelka?


Profily dalších mladých a úspěšných Čechů:

VÍCE SE O TÉMATU MLADÝCH A ÚSPĚŠNÝCH ČECHŮ DOČTETE V POSLEDNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 2. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

 

Robert Břešťan

Foto: Jan Rasch

Související