Přelom 20. a 21. století se nesl ve znamení vývojových trendů, jakými jsou globalizace, rozvoj informační společnosti a důraz na ekologii. Tyto trendy začaly významně měnit svět byznysu. Autorská dvojice W. Chan Kim a Renée Mauborgneová, profesoři strategie a managementu na francouzském institutu INSEAD, přirovnali ve své knize Strategie modrého oceánu současný stav v řadě odvětví k rudému oceánu, tedy oceánu, který se vlivem vražedné konkurence barví krví. Upozornili také na to, že podnikatelské prostředí, v němž se ve 20. století vytvářela většina strategických a manažerských přístupů, stále rychleji mizí. Přesto existuje řada firem, které navzdory těmto trendům dokáže uspět. Tyto firmy dosahují růstových příležitostí a zisků tím, že se cíleně vydávají za hranice konkurenčních střetů. Přesněji řečeno, vytvářejí si svůj vlastní tržní prostor, a to zpravidla tak, že rozšiřují hranice odvětví. Jedním z příkladů podniku dlouhodobě využívajícího této strategie, i když jej autoři ve své knize neuvádějí, je japonská společnosti Nintendo.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



