Mark Zuckerberg dostal ke svým 28. narozeninám netradiční dárek. Jeho sociální síť Facebook, která vznikla před osmi lety na vysokoškolské koleji, vstupuje na newyorskou technologickou burzu Nasdaq. Primární úpis akcií (IPO) by měl celou firmu ohodnotit na více než 100 miliard dolarů a jejího šéfa přesune mezi 10 nejbohatších lidí planety.
Společnost nabídla na newyorské burze 10procentní podíl ve firmě - téměř 340 milionů akcií, každou za 34 až 38 dolarů. "Ti, kteří koupí za horní cenu, jsou spíše spekulanti než investoři," myslí si Filippo Garbarino z fondu Frontwave Capital. Akciový analytik Saxo Bank Matt Bolduc v této souvislosti varuje, že příliš nelze počítat s větším růstem ceny akcií.
"Ačkoli to většina lidí bude vědět, mnoho z nich do toho půjde. Přesně v duchu teorie 'největšího blázna' - budou spoléhat na to, že akcie Facebooku prodají ještě většímu bláznovi, než jsou oni sami. Ale nakonec zjistí, že největšími blázny byli právě oni."
Je pozdě i brzy
Také čeští podnikatelé, kteří na internetu vydělali desítky či stovky milionů korun, se k případné investici do Facebooku staví rezervovaně. Zájem o majetkový vstup do největší sociální sítě na světě například nemá Ondřej Tomek, spoluzakladatel portálu Centrum.cz a investor do e-shopu Mall.cz. "Do Facebooku bych investoval rád před několika lety, ale to jsem neměl peníze. Dnes je na mě už pozdě, nebo naopak brzy. Pozdě proto, že už jde na burzu a já chci být v přímých investicích do firem v dřívější fázi. Brzy proto, že si nejsem jistý, jak ze střednědobého pohledu IPO dopadne. Osobně tedy vidím větší a méně rizikové příležitosti jinde," říká.
Velký prostor pro zhodnocení investice nevidí ani Eduard Míka, investor do začínajících technologických firem, jako byla například APP Group (poskytovatel služeb v oblasti informačních technologií) nebo Syconix (správa a archivace dokumentů). Upozorňuje na fakt, že sociální síť bude nové uživatele nabírat především v rozvojových zemích, což nezajistí firmě zdroj vysokých příjmů.
Podle Míky Facebook těží z toho, že sociální sítě jsou nyní módním zbožím, podobně jako před lety vyhledávací portály. To může být jednou z příčin nejoptimističtějšího odhadu pro Marka Zuckerberga, který tržní hodnotu posune až nad magickou hranici 100 miliard dolarů. Facebook by tak byl cennější než fastfoodový řetězec McDonald's nebo banka Goldman Sachs. Podle Ondřeje Bartoše, spoluzakladatele investičního fondu Credo Ventures, je Facebook nadhodnocený. "Myslím, že cena je přibližně dvojnásobně přefouknutá," říká.
Také jeden z největších světových spekulantů s internetovými doménami Jan Barta udávané číslo zpochybňuje. "Aby tato hodnota byla opodstatněná, budou muset ještě ukázat, že ze svých uživatelů jsou schopni vytáhnout podstatně více peněz než dnes," říká.
Trh rozhodne
Naopak malý podíl v sociální síti si chce rozhodně koupit Jan Řežáb. Byznys jeho firmy SocialBakers, která je evropským lídrem v analýze dat ze sociálních sítí, je totiž s Facebookem úzce propojený. "Akcie si určitě koupím co nejdříve, alespoň pár kusů," svěřil se mladý podnikatel již v únoru.
Také Marcin Hejka, ředitel východoevropského zastoupení investiční společnosti Intel Capital, která v minulosti například investovala do portálu Centrum.cz a společnosti AVG, nepovažuje odhadovanou cenu Facebooku za vyloženě přemrštěnou. "Vše má takovou hodnotu, jakou jsou lidé ochotni zaplatit," shrnuje.
Jaké jsou silné a slabé stránky firmy jménem Facebook? Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 17. května, nebo pod odkazem níže: