Máte ve firmě nepostradatelné zaměstnance? Pak zřejmě děláte něco špatně. Nedávno jsem během koučinkového sezení s významným manažerem vyslechl pozoruhodný příběh. "Máme naprosto neschopného šéfa oddělení správy budov," stěžoval si onen manažer.

"Proč je tedy ještě pořád na svém místě?" ptal jsem se. "Protože ho nemůžu vyhodit. Je nepostradatelný," odpověděl. "Jak může být nepostradatelný někdo, kdo je naprosto neschopný?" divil jsem se. "Protože on jediný ví, kudy vede který drát a potrubí. Kam se může a nemůže kopnout. Chybí totiž pečlivá dokumentace," vysvětlil mi manažer.

Zase ty procesy, blesklo mi hlavou. Onomu šéfovi správy budov evidentně vedení firmy v minulosti správně nenastavilo cíle a systém hodnocení. Firma se tak postupně stala jeho rukojmím. "Nepostradatelný" zaměstnanec totiž nemusí být ani výkonný, ani loajální - a přitom má své místo v podstatě jisté. O efektivitě pak samozřejmě nemůže být ani řeč. Nemluvě o tom, jak frustrující může být tato situace pro ostatní ve firmě, kteří vnímají zjevnou nespravedlnost ve vztahu odvedené práce a odměny za ni.

Jak ale zabránit vzniku kasty "nepostradatelných"? Znalosti a kompetence musejí být ve firmě sdíleny - mezi lidmi v týmu nebo v písemné podobě. To, jak se zaměstnanci daří, či nedaří informace předávat, by se pak mělo projevit i na jeho ohodnocení. Zahrajte si třeba "hru na kdyby". Představte si, co by se stalo, kdyby vaši klíčoví lidé nepřišli zítra do práce. Díky tomu objevíte slabá místa. A nakonec - nastavte systém práce s klíčovými pracovníky od předávání zkušeností přes zastupitelnost až po následnictví.

Zaměstnanci jsou samozřejmě tím nejdůležitějším, co firma má. Přesto, a vlastně i právě proto, je nutné, aby se nestali důležitější než firma samotná.

Vratislav Kalenda
jednatel poradenské společnosti Image Lab

Související