Takřka všichni analytici se nestačí divit, proč Mark Zuckerberg, šéf sítě Facebook, zaplatil za začínající podnik miliardu dolarů. Firma Instagram, která umožňuje sdílení fotografií na chytrých telefonech, má jen 13 zaměstnanců, ale za 18 měsíců získala 30 milionů registrovaných uživatelů a jejich počet neustále stoupá.
Zakladatelé a šéfové Instagramu, osmadvacetiletý Američan Kevin Systrom a šestadvacetiletý Brazilec Mike Krieger, se stávají multimilionáři. Ale proč se sedmadvacetiletý Mark Zuckerberg rozhodl, že výrazně přeplatí Instagram, jehož tržní hodnota se odhadovala na 500 milionů dolarů? Facebook, obr sociálních sítí, dozrál a stal se poněkud paranoidní, že přijde přitažlivější firma a přetáhne mu klienty, napsal týdeník The Economist. Dodal, že spolknutím Instagramu bere Zuckerberg vítr z plachet ostatním soupeřům, jako jsou Twitter a Google se svojí novou sociální sítí Google+.
Zuckerberg navíc získává dokonalé mobilní aplikace. Jeho vlastní servis sdílení fotografií je ve srovnání s Instagramem složitý a neumožňuje fotografie snadno a rychle upravit mnoha filtry k dokonalosti.
O tom, jak moc Zuckerbergovi záleželo na akvizici Instagramu, svědčí i to, že celou transakci vyjednal osobně, i když nákup menších firem výlučně svěřuje zkušenému manažerovi Aminu Zoufonounovi. Navíc Mark Zuckerberg svého spolužáka ze Stanfordovy univerzity Kevina Systroma osobně dobře znal. Věděl, že jednání s ním nebude lehké, protože už v minulosti odmítl nabídky ke spolupráci. Tentokrát však Zuckerberg "zaválel". Na vyjednání akvizice mu stačilo 48 hodin.
Vedle miliardy dolarů Systromovi ještě přislíbil, že "Instagram nebude žádný přívěsek Facebooku". "Zavázali jsme se, že budeme budovat a rozvíjet Instagram nezávisle. Naším cílem je poskytnout jeho služby, aplikace a značku ještě většímu počtu uživatelů než dosud," uvedl šéf Facebooku.
Nulový podnikatelský model
Někteří analytici ale soudí, že kolem miliardové akvizice se nadělalo mnoho povyku a že prý šéfové Instagramu neměli žádný nosný byznys model. Poskytovat skvělou aplikaci pro sdílení fotografií zcela zdarma je dlouhodobě neudržitelný přepych. Spojení se zkušeným a výdělečným Facebookem poskytne solidní finanční základnu a dostatek prostředků na výzkum a vývoj.
O skvělých vyhlídkách Instagramu svědčí i to, že začátkem dubna rozšířil své služby nově i prostřednictvím operačního systému Android. Během prvních 12 hodin se přihlásil milion uživatelů. Instagram zatím nabízel aplikace pro platformu iOS z dílny Applu. Servis sdílení fotografií mezi přáteli byl kompatibilní i s iPhone, iPod Touch a iPad.
Přitom Instagram nemusel nikdy vzniknout. Kevin Systrom totiž studoval na Stanfordově univerzitě, kde ho o rok mladší spolužák Mark Zuckerberg v roce 2005 přizval, aby s ním budoval Facebook. Systrom nabídku odmítl s tím, že chce dostudovat. "Bylo to jedno z těch rozhodnutí, které vám pak pořád leží v hlavě a pronásleduje vás. Jak by bylo skvělé, kdybych byl od počátku součástí velkého růstu Facebooku," přiznal Systrom. Po bakalářském studiu managementu a strojírenství v roce 2006 nastoupil u společnosti Google, kde pracoval tři roky. Pak byl krátce zaměstnán u malé technologické firmy, kterou koupil rostoucí Facebook.
Tehdy však Mark Zuckerberg neopakoval nabídku, aby k němu spolužák ze školy nastoupil. A tak se Systrom rozhodl, že se postaví na vlastní nohy. V roce 2010 založil vlastní firmu Burbn, která se zaměřila na sdílení fotografií v sociálních sítích. Inspirovala ho jeho přítelkyně, která upozornila, že fotografie v počítačích nejsou pěkné.
V té době se seznámil s Mikem Kriegerem, o dva roky mladším absolventem Stanfordovy univerzity. Ten ho přiměl, aby se zaměřili na aplikace pro mobily. Zachytil tím trend, který nastal s prudkou vlnou rozvoje chytrých telefonů.
Kompatibilní dvojka
Mike Krieger se narodil v brazilském SĂŁo Paulu, ale v roce 2004 odletěl do Kalifornie studovat počítačovou vědu a kognitivní vědu, která zkoumá procesy lidského myšlení a inteligence. S Kevinem Systromem vytvořil dokonale kompatibilní dvojku. Z firmičky Burbn vznikl Instagram. V roce 2010 si Systrom a Krieger najali v San Francisku místnost, jejíž stěny byly natřeny šedě. Uprostřed stál stůl, který sdíleli napřed čtyři lidé, poté třináct. A výsledek? Nejen miliarda dolarů, nejen sláva a světová proslulost, ale i další rozvoj jejich kreativity.
V říjnu 2010 už byla na světě i na trhu první aplikace sdílení fotografií mezi přáteli. Loni v září se pak objevila verze 2.0, která umožňuje ukládat fotografie ve vysokém rozlišení, úpravu okrajů a otáček a především nabízí 17 filtrů, jimiž je možno obrázky zpracovat.
Mike Krieger a Kevin Systrom jsou důkazem, že se zejména ve Spojených státech rodí noví technologičtí průkopníci. Děje se tak i díky investorům, kteří jsou schopni posoudit šance, že se některý produkt ujme a vynese miliony, ba i miliardy. Není náhoda, že mezi prvními, kteří dali oběma mladíkům kapitál na rozjezd firmy, byla skupina Andreessen Horowitz. Její šéf, multimilionář Marc Andreessen byl vynálezcem webového prohlížeče Netscape Navigator.
Mezi multimilionáře se po dokončené akvizici Instagramu zařadí jeho zakladatelé. Kevin Systrom, který vlastní 40 procent podniku, dostane 400 milionů dolarů. Mike Krieger získá 100 milionů dolarů. Na 13 zaměstnanců připadne část ze 100 milionů. Zkrátka nepřijdou ani investoři a sponzoři.
Ne všichni příznivci Instagramu jsou ovšem spokojeni, že jejich oblíbený servis je pohlcen Facebookem, který je podle nich sběratelem osobních dat. K nim totiž nově přibudou i fotografie z aplikací Kevina Systroma a Mika Kriegera.
Facebook za miliardu dolarů kupuje Instagram. Dal za něj dvakrát více, než musel - čtěte ZDE
Instagram se narodil na pláži, z Kevina Systroma za rok a půl udělal milionáře - čtěte ZDE
Vyhodil Facebook miliardu dolarů za Instagram oknem, nebo rozumně investoval? - čtěte ZDE
Miroslav Prchal
spolupracovník redakce
Splněný americký sen. Mike Krieger (vlevo) a Kevin Systrom rozjeli podnikání firmy Instagram x v roce 2010, kdy si najali v San Francisku jednu místnost. Foto: Profimedia.cz